-->

Download ▼

Top 19 Grammar Books (PDF)

╰──────────────────────╯

Exam Tips

Exam Tips

Sorular yanıtlanırken 4’lü uyum aranır:

1-    Grammar (Zaman, bağlaç ve yapı):

Bir cümledeki tümleci öğrenmek için fiile bakılır. Tümleç, bir cümlede fiile sorulan soruların Ne? Nerede? Ne zaman? Nasıl? Niçin? ve Kim? ... gibi soruların yanıtıdır.

Soru kökünde verilen fiilin aktif mi yoksa pasif mi olduğu belirlenmelidir.

İngilizce cümlede herhangi bir bağlaç var ise o bağlacın uygun bir çevrisi seçeneklerden aranmalıdır. Bağlaçların benzer anlamlarına dikkat edilmelidir.

 

 

 

İp uçları:

 

Vurgulayıcı kelimeler; Vurgu, iddialı, aşırılık, abartan kelimelere dikkat edilmelidir.

·        İddialı kelimeler: all, primary, most, particularly, perfect; subtentially, major;

·        Aşırı bilgi veren kelimeler: directly, mostly, immediate, right away, inevitable

·        Abartılı bilgi veren kelimeler: clear indication, primarily, a great deal, a long period

 

2-    Anlam:

Eylemin yönüne göre de karar verilebilir. Örneğin bir şeye tepki vermek, “react to” dur.

 

•    Sınavlarda “could,” present ihtimal, “yet,” “but” gibi zıtlık, “any” ise olumlu cümlelerde herhangi bir anlamında kullanılmaktadır.

•    Who is that? It is Mr. Pike. (Who is used to ask for person.)

•    How are your parents? (Subject is "your parents" - plural)

•    Let’s play football. Yes, let’s. (No, let’s not.)

 

•       Have/has: to eat, drink, or smoke something: The bakers are having dinner.


seasons                          : autumn (fall), winter, spring, summer.

know                          : uzun sureli tanımak, recognize: kısa sureli tanımak

urban                          : kentsel, rural: kırsal

annual                          : yıllık, biennial: iki yılda bir , perennial: uzun ömürlü

successor                          : halef, predecessor: selef, öncel

through the ages                          : çağlar boyunca

for the sake of                          : uğruna, aşkına, hatırına

x overshadoved y                          : x, y’ yi gölgede bıraktı.

persude somebody into doing : birini bir şey yapmaya ikna etmek. defer somebody from doing : ertelemesini istemek

how come?                          : why?

whatsoever                          : (at all), hiç

be of + noun (is of noun)                          : have

of + noun : adjective (of use=useful) are of immense important : …oldukça önemlidir.

without foundation : asılsızdır. not wihout foundation: asılsız değildir. aware of + noun : _nın farkında olmak

animal droppings and food waste: Hayvan pislikleri ve gıda atıkları come into being : meydana gelmek, var olmak

the rest of + noun                          : geri kalanı

once in a lifetime                          : hayatta bir kere, kırk yılda bir

few and far                          : kırk yılda bir, nadiren

far between                          : seyrek olarak, kırk yılda bir, nadiren

once in a blue moon                          : kırk yılda bir

per capita income                          : kişi başına düşen gelir

Eagle's rebirth                          : Kartalın yeniden doğuşu

prior to                          : den önce

in two key ways                          : iki temel yolla

at full strength                          : tam güçte


 

Synonyms - Eş anlamlı:

Obviously          : Clearly

Apparently : it seems that, seemingly Finally : in the end, at last, eventually

Really               : actually, in fact, indeed

Naturally : understandably, it is hardly surpising Presumably : assume, presume, imagine

Quite                 : fairly, rather

Honestly            : to be frank, frankly

Divert                : reroute, redirect, change the course of, deflect, channel

 

The odd occasion /day /moment /drink: days etc that happen at various times but not often and not regularly

 

Nearly: almost, but not quite or not completely [= almost]

 

Near to; next to= close to

 

Property, asset, estate:

Property is a general word for anything that belongs to you eg land, buildings, objects.

Assets (note that this is a plural term) is used particularly in business and the law. For example, a business's assets could be the total value of the company : its funds, its premises, its stock, its investments, its machinery.

Estate is a specific word used in the law in relation to a dead person - everything that the person owned in life, becomes their 'estate'. It can be money, property or 'rights' to use something under copyright or patent.

 

Saygılarımla: best regards, yours truly, yours sincerely, yours faithfully, your's respectfully

 

People (verb): if a story or someone's imagination is peopled by people of a particular type, it is full of them. “Be peopled by/with somebody.”

 

Say, Tell:

You say something.

You tell someone to something.

To tell (someone) the truth: emphasize that you are being very honest.


Do, make:

“Do” is used when someone performs an action, activity or task.

“Do” is often used when reffering to work of any kind. Example: do homework, do your job.

Do someone’s hair: Create some change to hair: style, color, … “Make” is used when refer to constructing, building or creating.

-    I made some tea last night.

-    Don’t make a hole in the wall!

-    Don’t make war, make peace.

 

Make (up) the bad: to smooth and arrange the covers on a bed so it is ready for someone to sleep.

 

Whole:

“As a whole” is used to say that all the parts of something are being considered together “On the whole” is used to say that something is generally true

 

To start with: at the beginning, initially; in any case.

-    To start with, you need to pick up your clothes.

Mean: Picking up your clothes is the first thing you need to do.

 

In (full) colour:

a television programme, film, or photograph that is in colour contains colours such as red, green, and blue rather than just black and white.

 

Emigrate - Immigrate:

To emigrate is to leave one country to settle in another. (The focus is on the original country) To immigrate is to come to a new country to live. (The focus is on the new country)

So if I were born in Ireland, and then migrated to the US, all of the below would be true and grammatical:

-    I emigrated from Ireland to the US. (This focuses on the leaving bit)

-    I immigrated to the US from Ireland. (This focuses on the arriving bit)

-    Almanya’daki Türkler Türkiye’den göçtüler (emigrate). Almanya’ya göçtüler (immigrate).

 

Necessary:

Something is neccessary for + Ving something:

Something is neccessary for something:

-    Warmth, moisture, and oxygen are three necessary requirements for cultivating most seedling.

 

It's necessary to do sth:

-    Professional people expect you to call them when it is necessary to cancel an appointment.

 

Important or importance:

It is of great importance to you.

Importance is a noun; important is an adjective. (It is great important to you. Not possible). You cannot have one adjective modify another (great modifying important).

-    “It is greatly important to you.” possible but sounds a little odd. It is very important to you.


Out…: … ile alt etmek

Outwit : zekası ile alt etmek Outnumber : sayı ile alt etmek Outperform : performansı ile alt etmek

 

The difference between fast, quick, and rapid:

The rapid as "happening, moving, or acting quickly," rather than being quick or fast.

The quick ("able to move fast or do something fast") and fast ("able to move quickly") in terms of each other, so there's not much to choose between them.

-    When a body enters the earth’s atmosphere, it travels very rapidly.

 

Yükselmek: rise, lift, arise, raise

Rise: move from a lower position to a higher one; (come or go up.)

-    The tiny aircraft rose from the ground.

Lift: raise to a higher position or level.

-    He lifted his trophy over his head.

Arise: get or stand up.

-    He arose at 9:30 and went out for a walk.

Arise: (of a problem, opportunity, or situation) emerge; become apparent.

-    New difficulties had arisen.

Raise: lift or move to a higher position or level.

-    She raised both arms above her head.

 

in a matter of fact: nitekim

Supreme court: yüksek mahkeme, anayasa mahkemesi, yargıtay, yüce divan

 

a means of:

a means of transport: bir ulaşım aracı

a means of communication: bir iletişim aracı

a means of legal identification: yasal kimlik tanıma aracı


 

-    Matchmaking site leads women into Syria chaos. Çöpçatanlık sitesi, kadınları Suriye kaosuna itiyor.

-    Friar battles labor exploitation in Brazil. Kâhin, Brezilya'da emek sömürüne karşı savaşıyor.

 

Wage: wage level : ücret düzeyi

waive: to waive immunity : muafiyetten feragat etmek.

Walk: people from all walks of life: toplumun her kesiminden insanlar. Want: want for: purpose.

War: in the event of war : savaş durumunda. Year: year after year: yıl be yıl, her yıl, yıllarca.

Will: father's will was in error: babasının isteğinde hata oldu. my father's will: babamın vasiyeti." Warn: warning level : uyarı düzeyi.

 

Way: by the way: bu arada.

a long way to : uzun bir yol.

in a different way: farklı bir şekilde. I find the way. Bir yol bulurum. under way: sürüyor, devam ediyor"

 

far-reaching: çok geniş kapsamlı

-    It had far-reaching effects on social and economic life.

Sosyal ve ekonomik yaşam üzerinde çok geniş kapsamlı etkileri olmuştu.

 

To get along: başa çıkmak, iyigeçinmek, anlaşmak, uyuşmak

-    The American people have in the end learned how to get along with the Mississippi. Amerikan halkı sonunda Mississippi ile nasıl başa çıkacağını öğrendi.

 

Market-driven models: Pazar odaklı modeller

-    Instead, they relied on a broad range of market-driven models termed “neoliberalism.”

-    Bunun yerine, "neo-liberalizm" olarak adlandırılan pazar odaklı modellerin geniş bir yelpazesine bel bağladılar.

 

Away from: uzakta

-    The economists and administrators who dominated these new networks steered away from the interventionist policies that had shaped postwar planning and recovery.

Bu yeni ağlara egemen olan ekonomistler ve yöneticiler, savaş sonrası planlamayı ve iyileşmeyi şekillendiren müdahaleci politikalardan uzakta yön verdiler.

 

Ground troops:Kara birlikleri

-    U.S considering sending ground troops to Syria.

U.S. consider that they send ground troops to Syria.


 

 

 

-    He reverses course on her explanation.

-    Russia probe is greatest witch hunt.

-    He was escalating this war.

-    They will defend themselves to the end, so long as this is the Turkish approach - of course the it will escalate the war.

-    We don't want to separate from Turkey and set up a state.

-    We don't want to divide Turkey. We want to live within the borders of Turkey on our own land freely... The struggle will continue until the their innate rights are accepted.

-    Spelunkers have discovered blind fish in underground rivers, tunnels blooming with gypsum flowers and sheer, gaping pits.

-    Engineering is akin to writing or painting in that it is a creative endeavor that begins in the mind’s eye and proceeds into new frontiers of thought and action.

Mühendislik, zihin gözünde başlayan ve düşünce ve hareketin yeni sınırlarına doğru ilerleyen bir yaratıcı çaba olmasından dolayı yazmaya ya da resim yapmaya benzer.

 

 

-    That’s one question raised by an analysis of Census Bureau data conducted by researchers at the Centre for Immigration Studies which found that nine congressional seats would have been allotted to different states in 2000, if noncitizens, including illegal aliens, had been excluded from the counts Congress uses to allocate seats.

 

Cümlede “to select” değil de “to allocate” kullanılmıştır. to allocate: dağıtmak, pay etmek, tahsis etmek

to select: seçmek

 

Cümlenin tercümesi yapılırken; dikkat esilmesi gereken husus çok uzun bir nesnesi olmasıdır. Bu yüzden analiz ederken adım adım tercüme edilmelidir.

That’s one question raised by an analysis of Census Bureau.

Bu Sayım Bürosunun bir analizi tarafından gündeme getirilen bir soruydu.

 

An analysis of Census Bureau data conducted by researchers at the Centre for Immigration Studies.

Göç Etme Araştırmaları Merkezi'ndeki araştırmacıları tarafından gerçekleştirilen Sayım Bürosu verilerinin bir analizi.


That’s one question raised by an analysis of Census Bureau data conducted by researchers at the Centre for Immigration Studies.

Bu Göç Etme Araştırmaları Merkezi'ndeki araştırmacıları tarafından gerçekleştirilen Sayım Bürosu verilerinin bir analizi tarafından gündeme getirilen bir soruydu..

 

The Centre for Immigration Studies which found that nine congressional seats would have been allotted to different states in 2000.

2000 ylında dokuz kongre koltuğunun farklı eyaletlere tahsis edileceğini tespit eden Göç Araştırmaları Merkezi.

 

That’s one question raised by an analysis of Census Bureau data conducted by researchers at the Centre for Immigration Studies which found that nine congressional seats would have been allotted to different states in 2000.

Bu 2000 ylında dokuz kongre koltuğunun farklı eyaletlere tahsis edileceğini tespit eden Göç Araştırmaları Merkezi'ndeki araştırmacıları tarafından gerçekleştirilen Sayım Bürosu verilerinin bir analizi tarafından gündeme getirilen bir soruydu.

 

 

if noncitizens, including illegal aliens, had been excluded from the counts Congress uses to allocate seats.

Yasadışı yabancılar da dahil olmak üzere vatansızlar, Kongrenin sandalye tahsis etmek için kullandığı sayımlardan yasaklanmış olsaydı.

Tüm parçanın tercümesi:

Yasadışı yabancılar da dahil olmak üzere vatansızlar, Kongrenin sandalye tahsis etmek için kullandığı sayımlardan yasaklanmış olsaydı, ifadesi (That – cümlenin başındaki) 2000 ylında dokuz kongre koltuğunun farklı eyaletlere tahsis edileceğini tespit eden Göç Araştırmaları Merkezi'ndeki araştırmacıları tarafından gerçekleştirilen Sayım Bürosu verilerinin bir analizi tarafından gündeme getirilen bir soruydu.

 

 

-    One way to inform the public about factories that polute the environment is through educational programs on TV. (through: sayesinde)

-    The main problem for the architects was how to fit the circumference of the dome to the square area.

-    The solution was to have four great arches spring from pillars at the four corners of the square.

-    Recognized as one of the greatest intellects of all time, Einstein began to question the very foundations of traditional physics early in the twentieth century.

-    It was such a fast car that nobody could catch it.

-    It is about when and how you come across a certain ideology and group, and what you are currently looking for in your life.

-    It is about personal backgrounds and trajectories combined with opportunities and situations.

-    The knowledge and experience that one gains from failure contributes to success.

-    Engineering is akin to writing or painting in that it is a creative endeavor that begins in the mind’s eye and proceeds into new frontiers of thought and action, where it does not so much find as make new things.

-    No citizen of the European Union lives more than 700 km away from the coast.

-    One of the oldest methods of preserving food is drying.

-    That's an attractive brown leather coat.


-    He wrote the letter on his own, he didn't need anybody's help.

-    I wanted a green shirt but they only had a white one.

-    He has never been to America.

-    I forgot to turn off the lights before I left.

-    He doesn't like being told what to do.

-    I thought you were coming to the party.

-      I wish I had a car, I'm tired of catching the bus.

-    Let's go watch the game, shall we?

-    I need to finish this by Friday.

-    After many years of research, they found the solution at last.

-    Would you like to go out this evening? No, thank you, I would rather stay at home.

-    Five things you didn't know about space

-    Kahve nasıl yapılır? How to make coffee

-    İstanbul’da nereye gidilir? Where to go in Istanbul.

-    EU officials have rejected his efforts to renegotiate Greece's bailout terms.

-    Unfortunately, the images we acquired do show that the main building of the temple has been destroyed.

-    She didn't want to do it, but he made her do it.

-    Several of the questions still remain unanswered despite a discussion ten hours.

-    Why are clashes escalating? Neden çatışmalar tırmanıyor?

-    Radioactivity causes cancer and may affect future generations. (“develop, create” fiilleri olamaz.)

-    The video shows how they react when they venture outside for the first time in their lives.

-    Kunduz is strategically important and acts as a transport hub for the north of the country.

-    I made up my mind. Ben kararımı verim.

-    Many of these refugees are traveling with very little and need immediate assistance in acquiring food, shelter, warm clothing and other necessary items.

-    As my family, we cannot ignore this need.

-    The need is vast, but together, we can provide help and hope to those who are suffering.

-    The Small Business Research Initiative (SBRI) is a well established process to connect public sector challenges with innovative ideas from industry, supporting companies to generate economic growth and enabling improvement in achieving government objectives.

-    Imagine an industry that runs out of raw materials. Companies go bankrupt, workers are laid off, families suffer and associated organizations are thrown into turmoil. Eventually, governments are forced to take drastic action.

-    Archaeologists have a duty, both to colleagues and to the general public, to explain what they are doing and why. Basically, this means publishing the discoveries so that the results are available to other scholars. Further, their work can also be enjoyed by the wider public which, after all, has usually paid the bill for the work, however indirectly.

-    Temples were the most important public buildings in ancient Greece, because religion was a central part of daily life.

-    The Africans who go abroad to work usually send money back home to pay for their relatives’ medical care, education, and housing. Today, most African countries get the largest part of their foreign exchange earnings from such remittances. Ironically, African citizens abroad subsidize state corruption. Without this subsidy, Africa’s dictators would have to face the political consequences of an angry population.

-    In finance, interest, which is a sum of money paid by a borrower to a lender in return for the loan, is usually expressed as a percentage per annum. Simple interest is calculated as a


straight percentage of the amount loaned or invested, called the principal. In compound interest, the interest earned over a period of time is added to the principal, so that at the end of the next period, interest is paid on that total.

-    You hear that a close friend is now in hospital, seriously ill. He’s been complaining about aches and pains and general ill-health for weeks, but you haven’t taken him seriously as you know him as a very healthy individual. You’ve been telling him to ignore the signs and symptoms. Now you realize how wrong you have been; to yourself really, you say:

-    The passing of a law and the implementing of it are two very different things.

-    First lady weighs in on moving to DC.

Weigh:tartmak, yük olmak, gelmek, bastırmak, ölçüp tartmak, önemli olmak

Weigh in: yarıştan önce tartmak, maçtan önce tartmak (tartılmak), yüklemeden önce tartmak (tartılmak), meşgul olmak, ilgilenmek

Move on: ilerlemek

First lady weighs in which she is moving on to DC

-    You are smart enough to figure this out without my help.

-    It can be difficult for small investors to sell their shares of stock in companies whose policies they disagree with, because small investors’ assets are less robust than large investors.

 

-    Russia has not still done enough to stop doping in order to have the ban on its athletes lifted.

 

-    In this century, the wealth and success of nations will depend like never before on the ability to produce and use knowledge.

Bu yüzyılda, ulusların serveti ve başarısı, daha önce hiç olmadığı kadar bilgi kullanma ve üretme becerisine bağlı olacaktır.


 

balance of the inventory items: stok kaleminin dengesi balance sheet: bilanço

receipt of goods: malların alındısı

 

Example-1:

-    For development of tender offers concerning design and execution of complete set of works on creation and implementation of automated management system at the oil processing complex.

 

creation and implementation of automated management system at the oil processing complex.

petrol             işleme    kompleksindeki   otomatik    yönetim    sisteminin    oluşturulması ve uygulanması

 

concerning design and execution of complete set of works bir dizi işin eksiksiz tasarlanması ve yürütülmesine ilişkin

 

Petrol işleme kompleksinde otomatik yönetim sisteminin oluşturulması ve uygulanması üzerine bir dizi işin eksiksiz tasarlanması ve yürütülmesine ilişkin ihale tekliflerinin geliştirilmesi için.

 

Example-2:

-    Contractor will be determined upon international tender results. Yüklenici, uluslararası ihale sonuçlarına göre belirlenecektir.

 

Example-3:

-    Inrease of effectiveness of the complex by creating corporate information system of management on basis of solution from well-known producers of program-technical facilities of automated management system of industry.

Endüstrinin otomatik yönetim sisteminin teknik imkânları konusunda çok iyi tanınmış üreticilerden gelen çözüm temelinde yönetimin bilgi sistemini işbirliği oluşturulması yoluyla kompleksin etkililiğinin artması.

 

Example-4:

-    The created system shall provide a possibility of its further development and upgrade without considerable costs for change of structure of an automated system. Oluşturulan system bir otomatik sistemin yapısı değişirken önemli maliyetler olmaksızın güncellenmesine ve onun daha da geliştirilmesine imkan sağlayacaktır.


-    The set of technical means and software used in case of project implementation of an automated system shall be produced in lots, highly reliable with expanded functions of diagnostics.

Bir otomatik sistemin proje uygulanması aşamasında kullanılan yazılım ve teknik araçlar seti teşhis işlevlerinin genişletilmesi ile çok güvenilir, çok sayıda üretilebilecektir.

 

-    Technical, program, information, organizational and methodical, legal, mathematical, linguistic, ergonomic supply of the created automated system shall correspond to the project decisions developed according to requirements of RD.

Oluşturulan otomatik sistemin teknik, program, bilgi, örgütsel ve metodolojik, hukuki, matematiksel, dilsel ve ergonomik arzı, RD'nin gereklerine göre geliştirilen proje beklentilerine karşılık gelecektir.

 

-    Requirements and an order of creation of an automated system shall conform to the requirements of the specification developed in SS compliance.

Bir otomatik sistemin oluşum sırası ve şartları SS uygunluğunda geliştirilen şartnamenin şartlarına uygun olmalıdır.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

•       Cümlenin öznesi, yüklemi ve bağlaçları bulunmalı; bunlara göre parçka doğru çevrilmelidir. Example: having + V3: yapmış olduğu için.

•       Sıfat ve sayısal bilgiler

•       Key words:

Lead to: yol açmak

Substantially: önemli ölçüde, büyük ölçüde Proper: uygun

Sufficiently: yeterli ölçüde

•       Çeviride kanaat ifadelerine öncelik verilmez.

I believe the efforts made to alleviate the horrible aftermath of the hurricane Katrine won’t suffice. (aftermath: kötü sonuç)

Katrina kasırgasının kötü sonuçlarını hafifletmek için yapılan çabaların yeterli olmayacağına inanıyorum.

Inanıyorum ki Katrina kasırgasının ….yeterli olmayacaktır. Kanımca Katrina kasırgasının …. yeterli olmayacaktır.

•       “There was” ifadesi “vardı” şeklinde çevrilmesi yerine “bulunmaktaydı” şeklinde de çevrilebilir.

•       Noun clause

I think that she has stolen the money.

Onun parayı çaldığını düşünüyorum. Düşünüyorum ki o parayı çaldı.

 

•       Özel yapıların doğru çevrsiyle sonuç elde edilebilir:

…not ….but

“one” zamiri bir cümlede zamir olarak kullanılmış ise ana fiil “aktif” de olsa genelde “pasif” olarak çevrilir.


•       be of + noun = have

of + noun=adjective (of use=useful)

are of immense important: …oldukça önemlidir.

 

•       Hardly, barely, never, no, not, … gibi negatif anlam veren kelimeler var ise fiil negative bir şekilde çevrilir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)   The issue under debate today is whether, for all its flaws, capitalism is the best economic system man has yet invented.

Bugün tartışılan konu, tüm kusurlarına rağmen, kapitalizmin, insanın şimdiye kadar icat ettiği en iyi iktisadi sistem olup olmadığıdır.

2)   The West needs to keep talking to Russia about many things, notably about efforts to prevent Iran from acquiring nuclear weapons.

Batı’nın, Rusya ile pek çok konu üzerinde, özellikle İran’ın nükleer silahlar edinmesini engelleme çabaları üzerinde konuşmayı sürdürmesi gerekmektedir.

3)   The European Union can help underdeveloped countries, especially those in Africa, by offering financial aid, more open trade arrangements and easier visa conditions.

Avrupa Birliği, az gelişmiş ülkelere, özellikle Afrika’dakilere, mali yardım, daha açık ticaret düzenlemeleri ve daha kolay vize koşulları sunarak yardım edebilir.

4)   Although Plato loves Homer and regularly cites from his epics, he insists on the censorship of those passages that represent morally controversial behaviour.

Platon, Homeros’u sevmesine ve onun destanlarından düzenli olarak alıntılar yapmasına rağmen, ahlâkî bakımdan tartışmalı davranışları yansıtan bölümlerin sansür edilmesinde ısrar eder.

5)   The amount and severity of global warming depend on how much greenhouse gas we add to the atmosphere.

Küresel ısınmanın miktarı ve şiddeti, atmosphere ne kadar sera gazı ilâve ettiğimize bağlıdır.

6)   There was much documentary evidence about the murder, which was subjected to rigorous testing by the forensic specialists and found to be authentic.

Cinayet hakkında, adli tıp uzmanlarınca sıkı incelemeye tabi tutulan ve gerçek olduğu anlaşılan pek çok belgesel kanıt bulunmaktaydı.

7)   At the 1994 Brussels NATO summit a "partnership for peace" programme was formally launched, enabling the old Warsaw Pact members and former Sovlet republics to take part in a wide range of military cooperation with NATO.


1994 Brüksel NATO zirvesinde, eski Varşova Paktı üyelerine ve önceki Sovyet cumhuriyetlerine NATO ile geniş kapsamlı bir askeri işbirliği yapma olanağı sağlayan "barış için ortaklık" programı resmen yürürlüğe kondu.

8)   Most historians have argued that the causes and outcomes of the French Revolution should be understood in terms of class interests.


Çoğu tarihçi,

anlaşılması gerektiğini ileri sürmüşlerdir.


, sınıf çıkarları bağlamında İpucu: Özne ve that bağlacı


9)   Do you think there is anywhere in the world where the left remains a vibrant and progressive

force?

Dünyada, solun dinamik ve ilerici bir güç olarak varlığını sürdürdüğü herhangi bir yer olduğunu düşünüyor musunuz?

 

10)   Most of the fears that we had when we were children are actually quite profound, but as we grow older and become more self-sufficient, the reality of fears diminishes.

Çocukken yaşadığımız korkuların çoğu, aslında oldukça derindir ancak büyüyüp kendimize daha fazla yeter hâle geldikçe korkuların gerçekliği azalır.

11)   For the last 20 years, there has been an ongoing argument as to whether jazz is no longer an exclusively American let alone an Afro-American music.

Son yirmi yıldır, Afro-Amerikan müziği olmasını bir kenara bırakın, cazın artık yalnızca Amerikan müziği olup olmadığı konusunda süregelen bir tartışma mevcuttur.

12)   Patriarchy originally meant superiority of the father and used to be employed by sociologists to describe family structures where the father rather than the mother was dominant. Ataerkillik, başlangıçta babanın üstünlüğü anlamına gelmekteydi ve toplum bilimciler tarafından anneden ziyade babanın baskın olduğu aile yapılarını tanımlamak için kullanılırdı.

 

 

 

1)   Shakespeare’in ailesi, idamı, 13. yüzyıl ortasında kayda geçmiş olan Warwickshire’lı eşkiya William Sakspere’e dayanmaktadır.

Shakespeare’s family goes back to the Warwickshire robber William Sakspere, whose hanging was recorded in the mid-13th century.

2)   1870’lerden itibaren, pazar, mal ve nüfuz arayışı, Avrupalı sanayileşmiş ülkelerin emperyalist yayılışını körüklemiş ve sonuçta onları çoğu kez birbirleriyle karşı karşıya getirmiştir.

From the 1870s on, search for markets, goods, and influence fuelled the imperial expansion of the European industrialized countries and, consequently, often put them at odds with each other.

3)   Yaşlıların gençleri sayıca geçeceği bir gelecekten korkan pek çok hükûmet, insanları çocuk sahibi olmaya teşvik etmek için ne gerekiyorsa yapmaktadır.

Fearful of a future in which the elderly outnumber the young, many governments are doing whatever they can to encourage people to have children.

4)   Yıllık olarak üretilen 67 milyon ton dokuma ipliğinin yarısından fazlası petrolden elde edilen sentetiklerdir.

More than half of the 67 million tons of textile fibres produced annually are synthetics made from petroleum.


5)   Siyasî bir dahi, ancak bir ekonomi amatörü olan Başkan Bill Clinton’ın en kayda değer başarısı, Beyaz Saray’da bulunduğu sekiz yıl boyunca, Amerika’nın ekonomik temeline gerçekten yeni bir güç katılmasıdır.

The most remarkable achievement of President Bill Clinton, who was a political genius but an economic amateur, was that, during the eight years he was in the White House, truly new power was added to America’s economic base.

6)   İklim değişikliği ile ilgili çoğu bilim adamı, kentlerin, çevrelerinden daha sıcak olduğu ve bulut oluşumuna neden olan dikey hava akımları yarattığı görüşündedir.

Most scientists concerned with climate change are of the opinion that cities are hotter than their surroundings and create updrafts of air causing cloud formation.

7)      Çoğu bilim insanı, yıllarca, gezegenimizdeki ekolojik sistemlerin dengesinin gerçekten ne denli hassas olduğunun önemini kavramamıştır.

For years, most scientists have underestimated just how delicate the balance of the ecological systems on our planet really is.

8)      Oyunlara ve özellikle çocuk oyunlarına ilişkin inançlarımız, teknoloji ve küreselleşme ile köklü değişimler geçirmiştir.

Our beliefs about plays, and children’s plays in particular, have undergone radical changes with technology and globalization.

9)      Kendine ait önemli rezervleri bulunmayan dünyanın en büyük enerji tüketicisi Avrupa Birliği, ihtiyaç duyduğu enerjinin % 50’sini ithal etmektedir ve ithal enerjiye olan bağımlılığının  2030 yılına kadar % 70’e çıkacağı tahmin edilmektedir.

The world’s largest energy consumer without its own significant reserves, the European Union imports 50% of the energy it needs, and it is predicted that its dependence on imported energy will rise to 70% by 2030.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cümlede boş bırakılan kısmı tamamlamada “Parçanın anlam bütünlüğünü sağlamak için getirilebilecek cümleyi bulunuz” sorusua yanıt aranırken,

 

•    Cümlenin zaman yapısı, yardımcı fiil, zamir uyumu şıklarda aranır. Paragrafta tense akışı genelde değişmez.

•    Bir önceki cümlede belirli isim tamlamasının yerine kullanılan zamirler aranır. such, this,that, it, they, he, … “This, that, these, those, the, another, other” gibi referans ya da zamir kelimeler bir önceki cümleye gönderme yapar. Seçeneklerde bağlaçlar, zamir ya da referans kelimeleri tespit edilirse boşluk öncesi cümlede karşılığı aranmalıdır.

•    Kronoloji ve tarih sıralaması uyumuna dikkat edilmelidir.

•    Konuşma diline özgü ifadelere dikkat edilir. (he, this, that; true, false…)

•    Boşluktan önceki cümlenin soru mu, yorum mu olduğu belirlenmelidir.

•    Açıklama isteyen bir sorunun yanıtı “well”, “principally” ile başlar. Açıklama isteyen sorular “what, how” ile başlar.

•    “certainly” ifadesi evet anlamındadır, onaylamak için kullanılır.

•    “In other words” ifadesi bir önceki cümleye açıklama getirir.

•    Bir konudaki düşüncemizi “I think, I suppose, I feel, I regard, I am of the opinion that” ifadeleriyle söyleriz.

•       Paragrafın ana fikrinin verildiği ilk cümle okunarak paragraph ne ile ilgili olabilir sorusu yanıtlanır.

•       Boşluğun  devamında  “fakat,   yine   de,  ancak”  anlamı  veren  “nevertheless” gibi zıtlık bağlaçları önemli ipuçları olabilir.

•       Bazı paragraf sorularında aynı özne ile cümleler kurulabilir.

•       Eğer bağlaç soruluyorsa iki ayrı cümleyi de anlamak gerekmektedir.

•       Boşluk doldurmada; kelimenin doğru hali, kelimenin sıfat, zarf, fiil ve isim halleri, gramerdeki belli başlı yapılar bilinmelidir.

•       İstisna durumlarda; Past ile başlayan bir cümlenin devamındaki zıtlık bağlacı ile başlayan cümle Present olabilir. Aynı şekilde Present ile başlayan bir cümlenin devamındaki zıtlık bağlacı ile başlayan cümle Past olabilir.

•       Bazı kelimelerin sık kullanımına, sıfat cümleciklerinin farklı türlerine dikkat edilmelidir.

•       Boşluktan sonra yer alan preposition (ilgeçler)’e dayalı kelime soruları,

•       Phrasal verbs konusunda çeşitli sorular


•       Correlative Conjunctions yapıları sorulabilir. Ancak bu yapıların arasında kullanılan ifadeler uzun olabilir ve bu yüzden cümleleri iyi takip etmek gerekmektedir. Bu tip soruların bir diğer özelliği çok basit bir ifadenin bile karmaşık bir formda sorulmasıdır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Parçanın anlam bütünlüğünü bozan cümleyi bulunuz”

 

Anafikir:

Genelde paragrafın ilk cümlesi ana fikri veren cümle olmalıdır. Devamında gelen cümleler ise ana fikri destekleyen cümlelerdir. Paragrafın son cümlesi ise tüm paragrafdaki fikri özetleyen cümle olduğu gibi kendinden önceki cümleyi destekleyen bir cümle de olabilir. İlk cümlede paragrafın çerçevesini çizen fikir de belirlenmelidir. Örneğin: “Kiew is one of the most historic cities of the Ukraine.” Cümlesi paragrafın ilk cümlesi ise “historic” kelimesi, paragrafın çerçevesinin tarihsel anlatımlar ile ilgili olacağını gösterir. Giriş cümlesinde kendisinden önceki cümleye gönderme yapan “another, also, comparative” yapıları, vurguları gibi ifadeler var ise şüphelenmek gerekir. Paragrafın giriş cümlesinde bu tür yapılar kullanılamaz.

 

Özne akışı:

Paragrafı oluşturan cümlelerdeki özne akışının uyumuna dikkat edilmelidir. Sürekli aynı konudan bahs edilirken özne değiştiğinde şüphelenmek gerekir. Hem özne hemde konu akışını değiştiren cümle atılmalıdır.

(I) Carl Sandburg (1878-1967), born in Galesburg, Illinois, is best known for his poetry. (II) He was, however, also a journalist, an author of children’s books, and a historian. (III) Sandburg’s poetry celebrates the lives of ordinary people. (IV) In “The People, Yes,” he uses the words, style, and rhythms of common speech to celebrate the tall tales of the American people. (V) Indeed, most American poets in the 19th century were concerned with nature and country life. Yanıt: V

 

“Tense” akışı:

Cümleler okunurken yardımcı fiil ve fiillerin altı çizilmelidir. Paragrafın “tense” akışından farklı bir “tense” içeren cümle var ise anlam bütünlüğünü bozup bozmadığına bakılmalıdır. Duruma şüphe ile yaklaşılmalıdır.

(I) Seismic waves are the vibrations from earthquakes that travel through Earth. (II) The Richter magnitude scale was developed in 1935 by Charles F. Richter of the California Institute of Technology to compare the intensity of earthquakes. (III) They are recorded on instruments called seismographs. (IV) Seismographs record a zigzagtrace that shows the varying amplitude of ground oscillations beneath the instrument. (V) Sensitive seismographs, which greatly magnify these ground movements, can detect strong earthquakes from sources anywhere in the world.

A)  I         C) III D) IV E) V


Zamir ya da Referans kelimesi:

Paragrafta verilen cümleler okunurken bir zamir ya da referans (referall) kelimesi görülürse bunların bir önceki cümlede neye gönderme yaptığı belirlenmelidir. Zamir ya da referans kelimleri kendinden önceki cümlede karşılığı yok, fakat iki önceki cümlede karşılığı var ise kendinden önceki cümle atılır. Eğer bir önceki ve iki önceki cümlede de karşılığı yok ise kendisinden şüphelenir, atılır.

•    This/these/such (isim) yapılarının karşılığı öncek cümlede aranır.

•    İsimlerin yerini tutan “he, it, they,…” karşılığı aranır.

 

 

 

Tarihsel akış ve kronoloji:

Paragrafın sıralama, tarihsel akış ve kronoloji verilmiş ise sıralamanın ve zaman akışının bozulup bozulmadığı control edilmelidir.

 

Paragrafın gidişatında anlam bütünlüğünü bozan, olumlu cümlelerin içinde olumsuz, olumsuz cümlelerin içinde olumlu cümle var ve genelden farklı anlam veriyorsa bu cümle atılmalıdır. Genel anlatımın dışına çıkan özel cümleler atılır.

(I) We may not know very much about butterflies, but they are certainly very beautiful. (II) For the first time, British scientists have tracked the movements of butterflies. (III) Two types of flight were found in the 30 butterflies monitored. (IV) One was the straight and fast flight used for travel. (V)

The other was a slow and looping route to aid foraging. Yanıt: I

 

(I)   Earthquakes are the result of forces deep within Earth’s interior that continuously affect its surface. (II) The energy from these forces is stored in a variety of ways within the rocks. (III) Although the Richter Scale has no upper limit, the largest known shocks have had magnitudes in the 8.8 to 8.9 range. (IV) When this energy is released suddenly by rupturing movements along faults in the crust of Earth, an earthquake results. (V) The area of the fault where the sudden rupture takes place is called the focus of the earthquake, while the point on Earth’s surface directly above the focus is called the epicentre of the earthquake. Yanıt: III

 

Önceki cümleyi vurgulayan kelimeler:

Kendinden önceki cümleleri vurgulamak için kullanılan “actually, in fact, indeed, as a matter of fact” zarfları ile başlayan cümlelerde gerçekten önceki cümleyi vurgulayıp vurgulamadığı control edilmelidir.

 

Önceki cümle ile ilintili olan bağlaçlar:

“However, for example” gibi bağlaç ile başlayan cümleler kendinden önceki ya da kendinden sonraki cümle ile ilintili olmalıdır. Bağlaç cümlesi kendinden önceki ile ilintili değil de ikinci cümle ile ilintili ise kendinden önceki cümle atılır. İkisi ile de ilinti değilse bağlaç cümlesinin kendisi atılır. Bağlaç cümlesi giriş cümlesi ise atılamaz.

 

Önceki cümle ile kıyaslama yapan yapılar:

Paragraftaki herhangi bir cümlede “also, another, comparative, approach, methot” gibi kendisinden bir önceki cümle ile kıyaslama yapan yapılar ise şüphe edip kontrol edilmesi gerekmektedir. Önceki cümlede karşığı olmalıdır.

One must also be remind that..: ayrıca hatırlatılmalıdır ki… Another methot is…: başka bir metot ….

That is a more usufel approach


Some, others, one, another, the former, the latter yapılarına dikkat edilmelidir. Örneğin, “The others” ifadesinin öncesinde karşılığı olabilecek yapı bir öncesinde olmalıdır. Yoksa iki öncesine bakılır, var ise bir önceki cümle atılır, yok ise kendisi atılır.

 

 

 

 

 

 

 

“Anlamca en yakın olan cümleyi bulunuz”

 

 

Sorudan "Anlamca En Yakın Cümle" istendiğinden dolayı verilen cümlenin tıpa tıp aynısı seçeneklerde olmayacaktır. Bu soru tipleri ile baş edebilmek için özellikle Modal, Tense, Adverb, Adjective ve Noun Clause'ların çeşitleri hakkında bilgi sahibi olunmalıdır. Yakın anlamlı cümleleri bulmada tekrar ifade etme, “restatement” farklı şekillerde gösterilir:

a)   Her şey değişir ama tense asla değişmez! Verilen cümle ile istenen seçeneğin zamanı (Tense) aynı olmak zorundandır. Sorudaki zamanla örtüşmeyen seçenekler hemen elenir.

b)   Kalıp yapının benzeri aranmalıdır.

c)   Gramer yapısı değiştirilir:

Active - Passive değişikliği yapma gibi.

d)   Eş anlamlı kelimleler aranır.

e)   Eş anlamlı bağlaçlar aranır: Although yerine Even though kullanılır. “Because=since=as” çok sorulur.

f)     Eş anlamlı sıfat veya zarflar aranır. “Appear=seem=look like,” çok kullanılır.

g)   Cümleciklerde ana cümle ile yan cümlenin sıralamsı değişir. Bu durumda tabii ki bağlaç da değişir.

-    A drug may affect several functions, even though it’s targeted at only one.

A drug is taken for a specific purpose, but it may have a range of other effects.

h)   İndirgeme yapıldığında var olan bağlaç görülmeyebilir.

-    The pictures of the 18th-century painter, Hogarth, seem modern because of their wit and satire.

There is a contemporary feel for the pictures of 18th-century painter, Hogarth, owing to their humour and satirical content.

i)     Sadeleştirmeler kullanılır: If we do not hurry, we will be late = We had better hurry, otherwise we will be late ( IF yerine Otherwise)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Examples:

1)   Steven was accused of starting the fire that burned down the two factory buildings.

They accused Steven after they had proof that the two factory buildings had been burned down.

2)   Science does not produce a unified picture of the environment on which all can agree, instead it provides multiple views, each of which may be valid from a particular ideological angle.

There is not one single view of the environment that can be provided through science that everyone will agree on, rather it gives different perspectives, all of which are valid depending on the ideological perspective

3)   Huntington’s has been described as the most disastrous disease known to man because of its peculiarly cruel characteristics, as it progressively strips a person of control of his muscles, reason and emotion.

Due to its cruel characteristics that gradually take away a person’s control of their muscles, reason and emotion, Huntington’s is said to be the most devastating disease in the world.

4)   The stocks of bluefin tuna, the most valuable fish in the world, have plummeted to such paltry levels that many scientists speculate that the fish could be headed for extinction. Stocks of the bluefin tuna, the most expensive fish in the world, have dropped to such a low level that scientists are predicting that they might become extinct.

5)   The changing climate will have negative effects on all parts of the world; depending on people’s location and lifestyles, however, there will be great differences in the subsequent health hazards that human populations face.

All regions of the world will be adversely affected by the changing climate, but the resulting health risks to human populations will vary greatly, depending on where and how people live.

6)   No other building embodies the history of Paris more than does the famous cathedral of Notre-Dame.

Of all the buildings in Paris, it is the celebrated cathedral of Notre-Dame that most truly represents the past of that city.


 

 

 

 

 

 

“Karşılıklı konuşmanın boş bırakılan kısmını tamamlayabilecek ifadeyi bulunuz.”

 

Diyalog kurulduğunda aşağıdaki durumlar söz konusudur:

Agree with: aynı fikirde olmak Explanation: açıklama Wonder, care: merak etme Remark, comment: yorum.

Warning: uyarı

Worry, fear: endişe etmek Complain: şikayet etmek Protest: itiraz etmek Suggestion: telkin Encourage: cesaretlendirmek Recommend: tavsiye etmek

Obtain approval: onayını almak

To express admiration: hayranlığını bildirme Tell something interesting

 

 

Karşılıklı konuşmanın boş bırakılan kısmını tamamlayabilecek ifade aranırken:

 

1)   Hangisinin doğru olduğu da boşluktan önceki ve sonraki anlatılardan anlam bütünlüğü kurularak bulunur.

 

2)   Boşluktan sonraki zamir ve referans kelimeleri boşluğu dolduracak cümlede aranır.

 

3)   Tense uyumu izlenir.

- Have you been reading that disturbing article on how Venice is sinking? Yes, I have. And it’s not simply that Venice is sinking.

 

4)   Boşluğun devamında açıklama, bilgi verme, tanım yapma, izah etme gibi anlamlar söz konusu ise soru cümlelerine yönelilmelidir.

 

·        Açıklama yapılırken: “Well, To begin with, On the first side, Firstly, Let me think, …” gibi ifadeler kullanılır.

 

·        Sorgulama Kelimleri (Question Words) ile kurulan cümlelerde, net bilgiler ve detaylı açıklamalar istenir. Why - because,

Where – here, there, place,


When - Zaman

 

 

 

 

·        How: detaylı açıklama söz konusudur.

Apparently, they act as a coolant and reduce friction. Cümlesi “How do they help?” sorusunun yanıtır.

How does it manage to do that? Soru cümlesi açıklama istemektedir.

 

5)   Onaylama sorularının yanıtı genelde “Yes/No” ile başlar. “Yes” yerine kullanılan ifadeler:

“Of course, For sure, Certainly, Right, Exactly, Absolutely, I suppose it is, I believe it is, I hope so, I think so…”

No yerine kullanılan ifadeler:

Unfortunately, I am not sure, May be, May be not, Indeed, I guess so, That may be true, I don’t think so, On the contrary, Not really, Actually, As a matter of fact, Who knows, …”

 

6)   Diyalog sorusunda boşluktan sonra “Alright, I will try.” gibi cümleler var ise açıklama istiyor demektir. Bu nedenle boşlukta sorgulama cümleleri olmalıdır.

 

7)   Kelime öbeklerine dikkat edilmelidir.

Olumlu cümle, Agree: So do I. Disagree: I don’t. Olumsuz cümle, Agree: Neither do I. Disagree: I do.

 

8)   Boşluğun devamında, “why not, perhaps not” var ise bir üst cümlede not olmalıdır. Parelelliklere dikkat edilmelidir.

 

Example:

Emre: What’s so funny that you’ve been laughing now for hours?

Figen: I was just remembering a friend of mine who owns a shoe shop. He was very upset because he realized that many customers were trying to squeeze their feet into shoes that were too small, and were ruining his shoes.

Emre: ----

Figen: Even so, I just can’t help laughing. (Yine de gülmeden edemiyorum.)

 

a)      That must have been quite an experience for him. Now he won’t let anyone try on different sizes.

b)      Doesn’t the salesman have any rights? He should be able to fill out some kind of complaint form.

c)      Being a frequent shoe-buyer myself, I don’t know where your friend’s store is.

d)      Perhaps he should start selling other things. This way, he won’t have to deal with those customers anymore.

e)      I don’t find it amusing whatsoever. The customers should have been more careful with what they were doing.

Yanıt: e


 

 

 

 

 

Example:

Timur: Do you know the difference between the use of barbecues and conventional gas cooking?

Levent: ----

Timur: What can be done to reduce                  ?

Levent: I think we should use gas over barbecue as it contributes to an increase in smog levels.

 

a)      Burning charcoal releases carbon monoxide into the air much more than cooking with gas does.

b)      Well, actually, both are good ways of cooking, but barbecues take longer to prepare.

c)      Gas cooking is far more efficient than using a barbecue, as you can adjust the heat according to your needs.

d)      Unfortunately, both are harmful and cause damage to the environment.

e)      Gas appears to be more dangerous as there is a high risk of explosion. Yanıt: a

 

Example:

Teacher: Your son has adapted quite well socially. He’s had no problems making friends. Also, he’s quite a leader among them.

Parent: I’m glad to hear that. What about his class work? Teacher: ----

Parent: He's never been very good at sitting still and focusing.

a)      His math skills are very good, but he needs to work harder on his language skills.

b)      He enjoys group work, probably because he likes to socialize so much.

c)      I think he needs a private tutor to help him with the more difficult subjects.

d)      I really enjoy having him in class because he’s such a good example to others.

e)      He has the ability but he seems to lack the concentration to do the work. Yanıt: e

 

 

Example:

Jale: Here is an article about how people react in emergencies. Researchers say that when more people are around, it reduces the chances of actually being helped.

Adnan: ----

Jale: Apparently, onlookers provide a model for action. If they are docile and disinterested, the situation may seem less serious.

Adnan: I think if there is only one bystander, your chance of being helped increases, as he will think he must help immediately.

a)      Is an individual aware that others are present?

b)      How did they carry out that research?

c)      Do they offer any explanation as to why this happens?

d)      Is this finding true for all cultures?

e)      Who were the participants in this research?


Yanıt: c

 

 

 

 

 

“Soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız”

 

Paragraf;

Bir makalenin, bir denemenin ya da bir yazının küçültülmüş biçimi olan paragrafın giriş, gelişme ve sonuç bölümleri vardır. Paragraf anlatım biçimleri: açıklama, tartışma, betimleme, öyküleme. Paragrafta düşünceyi geliştirme yolları: tanımlama, karşılaştırma, örneklendirme, tanık gösterme, benzetme, ilişki kurma.

 

Ana fikri veren cümleler kesin bir yargı bildirir, açık ve anlaşılır bir anlam taşır. Parçada olmayan konular ana fikir olmayacağı gibi, parçanın bir kısmını bildiren cümleler de ana fikri vermez. Paragrafta ana fikrin daha iyi açıklanmasını sağlayan, onu daha belirgin hale getiren, işlediği konunun sınırlarını çizen yardımcı fikirler de vardır. Bir paragrafta ana fikir bir tane iken yardımcı fikir sayısı birden fazla olabilir.

 

Cümledeki iddialı, aşırı ya da abartılı bilgi veren kelimelere dikkat edilmelidir:

·     İddialı kelimeler: all, primary, most, particularly, perfect; subtentially, major;

·     Aşırı bilgi veren kelimeler: directly, mostly, immediate, right away, inevitable

·     Abartılı bilgi veren kelimeler: clear indication, primarily, a great deal, a long period

 

·     Yazarın tavrı sorulduğunda “as a result” ile başlayan cümlelere dikkat edilmelidir.

·     “According the passage” ile başlayan soru ifadesi tüm parçanın incelenmesinin gerekli kılar.

·     Paragrafda verilen örnek cümleler, bir araştırma sonucu dikkate edilmelidir.

 

Cümlenin anlamını etkleyen ifadeler ana fikir cümlesinde bulunuyorsa, metinde verilen anlama

tümden etki eder.

 

Kısıtlayıcı: “only, merely, just, solely: sadece”.

-    I have only two minutes. (I don’t have much time)

-    There were only fifty survivors. (Not many people survived.)

 

·     Anlam daraltan sıfatlar: certain, specific, particular, significant, fixed, …

·     “Each” ve “every” yapı bakımından tekil ifadeleri gösteriyormuş gibi görünsede, aslında bahsettikleri ismi sayı va anlam bakımından genelleştirirler. Every student, each student, all students ile başlayan cümlelerde tüm öğrencilerden bahsedilmektedir.

·     “Widely, commonly, popular, universally” gibi sıfatlar cümlelerde genelleme yapmak için kullanılır.


·     “At least: en azından” burada birşeyin azlığını değil tam tersine çokluğu vurgulanmaktadır.

·     Whoever, whenever, gibi içinde “ever” kelimesi bulunduran ifadeler özneyi ya da nesneyi sınırlamadan genelleştirir.

·     “Any” bir miktar ifadesi olarak olumsuz ve soru cümleciklerinde kullanılmasnın yanı sıra “her/herhangi” anlamında genelleme yapmak için kullanılır.

Usul ve yapılış biçimi gösteren zarflar: quickly, easly, clearly, accurately, precisely, slowly, fast,

hard, late, well

-    I opened the case easly.

 

Kısıtlayıcı zarflar: Only, merely, just, purely, solely, simply, exclusively.,

-    You can just sit here.

 

Derece gösteren zarflar: Rather, quite, fairly, extremely, much, a lot, highly.

 

Dikkati bir noktaya çekmek için kullanılan zarflar: Mainly, specifically, primarily, notably, especially, principally, predominantly, mostly, chiefly.

 

Tüm cümleyi niteleyen zarlar:

-    Essentially, I can’t sleep alone.

-    Fortunately, we were able to arrive on time.

-    Obviously, he is innocent.

 

Bakış açısı gösteren zarflar: Scientifically, Chemically, Semantically.

 

Bakış açısını gösteren ifadeler: I think that, Most probably, certainly, Without doubt, clearly, explicitly, transparently, for certain, surely.

 

Hiçbir “modal yardımcı fiil” tanım yapmak, kesin hüküm bildirmek veya anlamı sınırlamak için

kullanılmaz.

 

“Düşünmek, zannetmek” fiilerinden sonra gelen ifadeler kesin hüküm bildirmezler.

 

“Believe, claime, allege, argue, suggeste” gibi fiillerden sonra genellikle “that cümleciği” ya da “gerund /infinitive” yapıları gelir.

 

Olup olmadığı anlamı veren “whether /if” cümlecikleri kesin hüküm belirtmezler. Bu kalıp genelde sorgu ve tartışma fiilerinden sonra kullanılır. (Discusse, debate, dispute, wondere, aske, …)

-    Whether the first man lived in Africa is under debate.

 

Olasılık veya tahmin bildiren bazı zarflar kullanıldıkları cümleler kesin hüküm belirtmezler. (Probably, possibly, …)

 

Koşul cümleleri kullanılarak varsayımlar yapılabilir. Eğer varsayımlar bir başkası tarafından yapılmış ise metin içierisnde “according to, to somebody, gibi “ yapılarda görülür.


 

Gerçek: There is no life in the Arctic. Varsayım: There would be no life in the Artctic.

 

Paragrafın anafikri, yazarın okuyucuya vermek istediği mesajdır. Paragrafın ana fikrini

bulabilmek için kendimize “Yazar bu parçayı hangi amaçla yazdı?”gibi soruları sorulur. Ana düşünce, değişik soru biçimleriyle karşımıza çıkar;

·   Paragrafın ana fikri aşağıdakilerden hangisidir?

·   Paragrafta anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?

·   Bu parçada aşağıdakilerden hangisi vurgulanmıştır?

 

Yardımcı fikir ile ilgili sorular çoğu zaman olumsuz biçimdedir;

·   Paragraftan aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?

·   Paragrafta aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?

·   Parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?

 

The main idea: (ana fikir),

Ana fikir genellikle ilk cümlede, bazen de son cümlede saklı olabilmektedir. Ana fikri “but, however, yet, on the other hand” bağlacından sonraki görüşten de anlaşılabilmektedir. Başlık sorularıyla ana fikir arasında yakın bir ilişki vardır.

 

Bir cümle “however, nevertheless, but, on the other hand,” gibi zıtlık bağlaçları ile başlıyorsa ana fikir bu cümlenin içindedir. Çünkü bu cümleden önce söylenmiş her şey bu cümlede çürütülür. Ana fikrin konusu, fikir ve yorumu ile sınırlaır.

 

The main subject (/idea /point /concern) of the passage...

The passage is mainly (/largely about /deals /concerned) with … The main argument of the passage is that...

The passage gives a general account of... In this passage, the writer has set out...

 

Emphasize, Stress (vurgu) ve Point out (işaret)

Sorularında yapı ve anlam bakımından vurgulanmış cümlelerin önceliği vardır. The passage describes/emphasizes...

The writer/author emphasis /stresses/ points out that/the fact that... The point made in the passage is that...

The passage/writer makes the point that...

As clearly stressed in the passage: Paragrafda açıkca vurgulandığı gibi

 

Direkt Bilgi soruları, Elimination (eleme):

Ne zaman, Kim, Nerede, Hangi vb. Bu sorularda yorum yapılmaz ve direk metinden cevaplar bulunabilir. Bu tip sorular eleme soruları olup şıklar sırasıyla doğru yanlış süzgeçinden geçirilmelidir. Sınavın hazırlanışı itibariyle ve test süresi kısalılması açısından doğru yanıt genellikle ilk şıklarda (a, b, c) gizlidir.

The stated (explicit: açık) main idea. (metinde açıklaması olan, bahsedilen ana fikir.)

It is stated /argued / suggested in the passage that...


It is pointed out / explained in / suggested in the passage that... It is obvious from the passage that...

It is clear from the passage that...

The passage/writer explains / suggests that... The writer is of the opinion that...

The author argues that...

The point made in the passage is that...

As (it is) mentioned/explained in the passage (that),... We can understand from the passage that...

We see in the passage that...

According to the writer/ author/passage,...

 

State: belirtmek, söylemek Suggest: önermek, öne sürmek Refer: değinmek, adlandırmak Obvious: apaçık, ortada, besbelli Essential: gerekli, zorunlu

 

Yorum Soruları: Bu sorular uğraştıracak olanlardır. Yorum yaparak seçeneklerden hangisinin doğru olduğunu soran soru türüdür.

 

Imply: ima etmek: Bu tip sorularda dolaylı bilginin önceliği vardır.

It is implied in / shown in the passage that…: hangisi ima edilmektedir. The writer implies that ….: ne ima edilmektedir?

The passage implies that

 

Infer: anlam çıkarmak: Bu tip sorularda dolaylı bilginin önceliği vardır.

One infers from the passage that...

We can infer from the passage that...: den anlam çıkarmak.

It can be inferred from the passage that...: metinden aşağıdaki anlamlardan hangisini çıkardınız?

 

Conclude: sonuç çıkarmak

One can/ may conclude from the passage that... The author concludes that

 

Understand /learn:

One understands from the passage that... From the passage we understand/learn that... We learn from the passage (that)...

We can understand / infer from the passage (that)... As (it) can be understood from the passage...

It is understood from the passage...


 

 

 

 

 

Soruların doğru yanıtlanması için paragraf birden fazla dikkatlice okunmalıdır. Paragrafın anafikri,

yazarın düşüncesi, konudaki tanımlamalar, iddialar belirlenmelidir. Genellikle sorular paragrafın ana düşüncesi, yardımcı düşüncesi, konusu, başlığı ve anlatımla ilgilidir. Paragraf okunurken önyargılar, kabullenmeler bir kenara bırakılmalıdır. Paragrafta sözü edilen konu üzerinde durulmalıdır. Paragrafta ne savunulursa onun doğru olduğu kabullenerek soruya yaklaşılmaldır.

 

Paragrafı okumadan önce kendinize şu soruyu sorun: Bu konuyla ilgili ne biliyorum? En çok ne anlatılabilir? Nasıl gelişebilir? Başlık, bu soruları bilinçli tahmin etmenize yardımcı olacaktır. Paragrafı okumadan önce sorular bir göz gezdirin.

 

Okurken kendinize sorun: beklediğim gibi gelişiyor mu? Tam emin olmadı iseniz paragrafı yeniden okuyun. Bilinmeyen sözcüklerle ilgili çok fazla endişelenmeyin; anlamlarını tahmin etmeye çalışın.

 

Okuduktan sonra, kendinize sorun: Ana noktalar nelerdi? Okuduğunu anlama testinin amacı pasajı ne kadar iyi anladığınızı görmektir ve soruların çoğu derinlemesine veya ayrıntılı bir şekilde test eder.

 

Paragrafı dikkatle okuyun. Ardından, soruları dikkatli bir şekilde okuyun ve sorularını, atıfta bulunduğu pasajın bölüm (ler) ile eşleştirin. Bu, sanırım, bilgiyi gözden kaçırmamak, bilgiyi taramak için gerektiğinde yeniden okunmalıdır.

 

Remember, you are being tested on:

•    Paragrafın anlaşılması, açıkca ne ifade edildi?

Skimming (reading for the gist): Paragrafa ait genel anlam ve açık ifade Paragraftan çıkarılan anlamlar

 

•    Yazarın bakış açısı, görüşü veya perspektifi, Açıkça belirtilmesinden ziyade paragraftan ne anlaşılmaktadır?

Foregrounding: Öne çıkanlar; Kim, Ne, Nerede, Ne zaman, Nasıl?

 

•    Örneklemeler, ayrıntılı ve detaylı bilgiler. (Exemplification, Scanning)

Yapılan açıklalamalar ve verilen örneklerin konunun özüne katkısı nedir? Yazar, açıklama ya da detay cümlesi verirken konunun özüne hangi katkıda bulunmak istemiştir?

 

•    Şablonlama tekniği - Sorulan kısmın metindeki karşılığı

Keyword: Anahtar kelimeler (Worthwhile – rewarding, intimate – sincere)

Referalls: Metinde geçen isimsel ifadelerin tekrar edilmemesi için kullanılan zamirsel ifadeler Guessing the underlined words (altı çizili kelimenin tahmin edilmesi)

significant” in line 10 probably means [Signifcant=important: önemli]

 

•    Pargrafın tense yapısı ve yönünün belirlenmesi


Paragrafın anlatım doğrultusu (+) mi, (-) mi? Avantaj (Pros), ve dezavantaj (Cons) bölümleri


❒ English Vocabulary Course 💓
═══════════════════════
☛ For the successful completion of this course, you will have to do two things —

 You must study the day-to-day course (study) material. 
❷ Participate in the MCQs/Quizzes in the telegram Channel.  Join

◉ Click to open 👇 the study materials.

╰────────────────────────╯
╰────────────────────────╯
╰────────────────────────╯
╰────────────────────────╯
╰────────────────────────╯
╰─────────────────────────╯
╰─────────────────────────╯
╰─────────────────────────╯
╰─────────────────────────╯
╰─────────────────────────╯
   ══━━━━━━━━✥ ❉ ✥━━━━━━━━══

https://www.englishgrammarsite.com/2020/12/rules-of-changing-voice-active-to-passive.html
https://www.englishgrammarsite.com/2022/04/pdf-files-on-verb-tenses-right-form-of-verbs-and-subject-verb-agreement.html