Exam Tips
Sorular yanıtlanırken 4’lü uyum aranır:
1-
Grammar (Zaman, bağlaç ve yapı):
Bir cümledeki tümleci öğrenmek için fiile bakılır. Tümleç,
bir cümlede fiile sorulan soruların Ne? Nerede? Ne zaman? Nasıl? Niçin? ve Kim?
... gibi soruların yanıtıdır.
Soru kökünde verilen fiilin aktif mi yoksa pasif mi olduğu
belirlenmelidir.
İngilizce cümlede herhangi bir bağlaç var ise o bağlacın
uygun bir çevrisi seçeneklerden aranmalıdır.
Bağlaçların benzer anlamlarına dikkat edilmelidir.
İp uçları:
Vurgulayıcı
kelimeler; Vurgu, iddialı, aşırılık, abartan kelimelere dikkat edilmelidir.
·
İddialı
kelimeler: all, primary, most, particularly, perfect; subtentially, major;
·
Aşırı bilgi
veren kelimeler: directly, mostly, immediate, right away, inevitable
·
Abartılı bilgi
veren kelimeler: clear indication, primarily, a great deal, a long period
2-
Anlam:
Eylemin
yönüne göre de karar verilebilir. Örneğin bir şeye tepki
vermek, “react to” dur.
•
Sınavlarda
“could,” present ihtimal, “yet,” “but” gibi zıtlık, “any” ise olumlu cümlelerde
herhangi bir anlamında kullanılmaktadır.
•
Who is that? It is Mr. Pike. (Who is used to
ask for person.)
•
How are your parents? (Subject is "your
parents" - plural)
•
Let’s play
football. Yes, let’s. (No, let’s not.)
• Have/has:
to eat, drink, or smoke something: The
bakers are having dinner.
seasons :
autumn (fall), winter, spring, summer.
know : uzun sureli tanımak,
recognize: kısa sureli tanımak
urban : kentsel, rural: kırsal
annual :
yıllık, biennial: iki yılda bir , perennial: uzun ömürlü
successor : halef, predecessor:
selef, öncel
through the ages :
çağlar boyunca
for the sake of : uğruna,
aşkına, hatırına
x overshadoved y :
x, y’ yi gölgede bıraktı.
persude
somebody into doing :
birini bir şey yapmaya ikna etmek. defer
somebody from doing : ertelemesini istemek
how come? : why?
whatsoever : (at all), hiç
be of + noun (is of noun) : have
of + noun :
adjective (of use=useful) are of immense
important : …oldukça önemlidir.
without foundation : asılsızdır. not wihout foundation: asılsız değildir. aware of + noun :
_nın farkında olmak
animal
droppings and food waste: Hayvan pislikleri
ve gıda atıkları come into being : meydana gelmek, var olmak
the rest of + noun :
geri kalanı
once in a lifetime :
hayatta bir kere, kırk yılda bir
few and far :
kırk yılda bir, nadiren
far between :
seyrek olarak, kırk yılda bir, nadiren
once in a blue moon :
kırk yılda bir
per capita income :
kişi başına düşen gelir
Eagle's rebirth :
Kartalın yeniden doğuşu
prior to :
den önce
in two key ways : iki temel yolla
at full strength : tam güçte
Synonyms - Eş
anlamlı:
Obviously : Clearly
Apparently : it seems that, seemingly Finally : in the end, at last, eventually
Really : actually,
in fact, indeed
Naturally : understandably, it is hardly surpising Presumably : assume, presume, imagine
Quite : fairly, rather
Honestly : to be frank, frankly
Divert : reroute, redirect, change the
course of, deflect, channel
The odd occasion /day /moment /drink: days etc
that happen at various times but not often and not regularly
Nearly: almost, but not quite or not completely [= almost]
Near to; next
to= close
to
Property, asset, estate:
Property is a general word for
anything that belongs to you eg land, buildings, objects.
Assets
(note that this is a plural term) is used particularly in business and the law.
For example, a business's assets could be the total value of the company : its
funds, its premises, its stock, its investments, its machinery.
Estate
is a specific word used in the law in relation to a dead person - everything
that the person owned in life, becomes their 'estate'. It can be money,
property or 'rights' to use something under
copyright or patent.
Saygılarımla: best regards, yours truly,
yours sincerely, yours faithfully, your's respectfully
People (verb): if a story
or someone's imagination is peopled by people of a particular type, it is full of them. “Be peopled by/with somebody.”
Say, Tell:
You say something.
You tell someone to something.
To tell (someone) the truth: emphasize that you are
being very honest.
Do, make:
“Do” is used when someone performs an
action, activity or task.
“Do” is often used
when reffering to work of any kind. Example: do homework, do your job.
Do someone’s hair: Create some change to hair: style,
color, … “Make” is used when refer to constructing, building or
creating.
-
I made some
tea last night.
-
Don’t make a
hole in the wall!
-
Don’t make
war, make peace.
Make (up)
the bad: to smooth and arrange the covers on a bed so it is ready for someone
to sleep.
Whole:
“As a whole” is used to say that all the parts of
something are being considered together “On
the whole” is used to say that something is generally true
To start with:
at the beginning, initially; in any case.
-
To start with,
you need to pick up your clothes.
Mean: Picking up
your clothes is the first thing you need to do.
In (full) colour:
a television
programme, film, or photograph that is in colour contains colours such as red,
green, and blue rather than just black and white.
Emigrate -
Immigrate:
To emigrate
is to leave one country to settle in another. (The focus is on the original country)
To immigrate is to come to a new country to live. (The focus is on the new
country)
So if I
were born in Ireland, and then migrated to the US, all of the below would be
true and grammatical:
-
I emigrated
from Ireland to the US. (This focuses on the leaving bit)
-
I immigrated
to the US from Ireland. (This focuses on the arriving bit)
-
Almanya’daki
Türkler Türkiye’den göçtüler (emigrate). Almanya’ya göçtüler (immigrate).
Necessary:
Something is neccessary for +
Ving something:
Something is neccessary for something:
-
Warmth, moisture, and oxygen are three necessary requirements for
cultivating most seedling.
It's necessary to do sth:
-
Professional
people expect you to call them when it is necessary to cancel an appointment.
Important or importance:
It is of great importance to
you.
Importance
is a noun; important is an adjective. (It is great important to you. Not
possible). You cannot have one adjective modify another (great modifying
important).
-
“It is greatly
important to you.” possible but sounds a little odd. It is very important to you.
Out…: … ile alt etmek
Outwit :
zekası ile alt etmek Outnumber : sayı ile alt etmek Outperform :
performansı ile alt etmek
The difference
between fast, quick, and rapid:
The rapid as "happening, moving, or acting
quickly," rather than being quick or fast.
The quick
("able to move fast or do something fast") and fast ("able to
move quickly") in terms of each other, so there's not much to choose
between them.
-
When a body
enters the earth’s atmosphere, it travels very
rapidly.
Yükselmek: rise, lift, arise, raise
Rise: move from a lower position
to a higher one; (come or go up.)
-
The tiny
aircraft rose from the ground.
Lift: raise to a higher position
or level.
-
He lifted his
trophy over his head.
Arise: get or stand up.
-
He arose at
9:30 and went out for a walk.
Arise: (of a problem,
opportunity, or situation) emerge; become apparent.
-
New
difficulties had arisen.
Raise: lift or move to a higher
position or level.
-
She raised
both arms above her head.
in a matter of fact: nitekim
Supreme court: yüksek
mahkeme, anayasa mahkemesi, yargıtay, yüce divan
a means of:
a
means of transport: bir ulaşım aracı
a means of
communication: bir iletişim aracı
a means of legal identification:
yasal kimlik tanıma aracı
-
Matchmaking site leads women into Syria chaos. Çöpçatanlık sitesi,
kadınları Suriye kaosuna itiyor.
-
Friar battles labor
exploitation in Brazil. Kâhin, Brezilya'da emek sömürüne karşı savaşıyor.
Wage: wage level : ücret düzeyi
waive: to waive immunity : muafiyetten feragat
etmek.
Walk: people from all walks of life: toplumun her
kesiminden insanlar. Want: want for: purpose.
War: in
the event of war : savaş durumunda.
Year: year after year: yıl be yıl, her
yıl, yıllarca.
Will: father's will was in error: babasının isteğinde hata oldu.
my father's will: babamın vasiyeti." Warn: warning level : uyarı düzeyi.
Way: by the way: bu arada.
a long way to : uzun bir yol.
in a
different way: farklı bir şekilde. I
find the way. Bir yol bulurum. under way: sürüyor, devam ediyor"
far-reaching: çok geniş kapsamlı
-
It had
far-reaching effects on social and economic
life.
Sosyal ve
ekonomik yaşam üzerinde çok geniş kapsamlı etkileri olmuştu.
To
get along: başa çıkmak, iyigeçinmek, anlaşmak, uyuşmak
-
The American people have in the end learned how to get along
with the Mississippi. Amerikan halkı
sonunda Mississippi ile nasıl başa çıkacağını öğrendi.
Market-driven models: Pazar odaklı modeller
-
Instead, they
relied on a broad range of market-driven models termed “neoliberalism.”
-
Bunun yerine, "neo-liberalizm" olarak adlandırılan pazar odaklı
modellerin geniş bir yelpazesine bel bağladılar.
Away from: uzakta
-
The economists and administrators who dominated these new networks
steered away from the interventionist policies that had shaped postwar
planning and recovery.
Bu
yeni ağlara egemen olan ekonomistler ve yöneticiler, savaş sonrası planlamayı
ve iyileşmeyi şekillendiren müdahaleci politikalardan uzakta yön verdiler.
Ground
troops:Kara birlikleri
-
U.S
considering sending ground troops to Syria.
U.S. consider
that they send ground troops to Syria.
-
He reverses
course on her explanation.
-
Russia probe
is greatest witch hunt.
-
He was
escalating this war.
-
They will defend themselves to the end, so long as this is the Turkish
approach - of course the it will escalate the
war.
-
We don't want
to separate from Turkey and set up a state.
-
We don't want to divide Turkey. We want to live within the borders of
Turkey on our own land freely... The struggle will continue until the their
innate rights are accepted.
-
Spelunkers have discovered blind fish in underground rivers, tunnels
blooming with gypsum flowers and sheer, gaping
pits.
-
Engineering is akin to writing or painting in that it is a creative
endeavor that begins in the mind’s eye and proceeds into new frontiers of
thought and action.
Mühendislik,
zihin gözünde başlayan ve düşünce ve hareketin yeni sınırlarına doğru ilerleyen
bir yaratıcı çaba olmasından dolayı yazmaya ya da resim yapmaya benzer.
-
That’s one question raised by an analysis of Census Bureau data conducted
by researchers at the Centre for Immigration Studies which found
that nine congressional seats would have been allotted to different
states in 2000, if noncitizens, including illegal aliens, had been
excluded from the counts Congress uses to allocate seats.
Cümlede
“to select” değil de “to allocate” kullanılmıştır. to allocate: dağıtmak, pay
etmek, tahsis etmek
to select: seçmek
Cümlenin tercümesi yapılırken; dikkat esilmesi gereken husus çok uzun bir
nesnesi olmasıdır. Bu yüzden analiz ederken adım adım tercüme edilmelidir.
That’s one question raised by an analysis of Census Bureau.
Bu Sayım
Bürosunun bir analizi tarafından gündeme getirilen bir soruydu.
An analysis of Census Bureau data conducted by researchers at the Centre
for Immigration Studies.
Göç Etme Araştırmaları Merkezi'ndeki araştırmacıları tarafından
gerçekleştirilen Sayım Bürosu verilerinin bir analizi.
That’s one question raised by an analysis of Census
Bureau data conducted by researchers at the Centre for Immigration
Studies.
Bu Göç Etme Araştırmaları Merkezi'ndeki araştırmacıları
tarafından gerçekleştirilen Sayım Bürosu verilerinin bir analizi tarafından
gündeme getirilen bir soruydu..
The Centre for Immigration Studies which found that nine
congressional seats would have been allotted to different states in 2000.
2000 ylında dokuz kongre koltuğunun farklı eyaletlere
tahsis edileceğini tespit eden Göç Araştırmaları Merkezi.
That’s one question raised by an analysis of Census
Bureau data conducted by researchers at the Centre for Immigration
Studies which found that nine congressional seats would have been
allotted to different states in 2000.
Bu 2000 ylında dokuz kongre koltuğunun farklı eyaletlere
tahsis edileceğini tespit eden Göç Araştırmaları Merkezi'ndeki araştırmacıları
tarafından gerçekleştirilen Sayım Bürosu verilerinin bir analizi tarafından
gündeme getirilen bir soruydu.
if noncitizens, including illegal aliens, had been
excluded from the counts Congress uses to allocate seats.
Yasadışı yabancılar da dahil olmak üzere vatansızlar,
Kongrenin sandalye tahsis etmek için kullandığı sayımlardan yasaklanmış
olsaydı.
Tüm parçanın tercümesi:
Yasadışı yabancılar da dahil olmak üzere vatansızlar,
Kongrenin sandalye tahsis etmek için kullandığı sayımlardan yasaklanmış
olsaydı, ifadesi (That – cümlenin başındaki) 2000 ylında dokuz kongre
koltuğunun farklı eyaletlere tahsis edileceğini tespit eden Göç Araştırmaları
Merkezi'ndeki araştırmacıları tarafından gerçekleştirilen Sayım Bürosu
verilerinin bir analizi tarafından gündeme getirilen bir soruydu.
-
One way to inform the public about factories that polute the environment is through educational
programs on TV. (through: sayesinde)
-
The main problem for the architects was how to fit the circumference
of the dome to the square area.
-
The solution was to have four great arches spring from pillars at
the four corners of the square.
-
Recognized as one of the greatest intellects of all time, Einstein began
to question the very foundations of traditional physics early in the
twentieth century.
-
It was such a
fast car that nobody could catch it.
-
It is about when and how you come across a certain ideology and group,
and what you are currently looking for in your
life.
-
It is about
personal backgrounds and trajectories combined with opportunities and situations.
-
The knowledge
and experience that one gains from failure contributes to success.
-
Engineering is akin to writing or painting in that it is a creative
endeavor that begins in the mind’s eye and proceeds into new frontiers of
thought and action, where it does not so much find as make new things.
-
No citizen of
the European Union lives more than 700 km away from the coast.
-
One of the
oldest methods of preserving food is drying.
-
That's an attractive
brown leather coat.
-
He wrote the
letter on his own, he didn't need anybody's help.
-
I wanted a
green shirt but they only had a white one.
-
He has
never been to America.
-
I forgot to
turn off the lights before I left.
-
He doesn't
like being told what to do.
-
I thought you
were coming to the party.
-
I wish I
had a car, I'm tired of catching the bus.
-
Let's go watch
the game, shall we?
-
I need to
finish this by Friday.
-
After many
years of research, they found the solution at last.
-
Would you like
to go out this evening? No, thank you, I would rather stay at home.
-
Five things
you didn't know about space
-
Kahve nasıl
yapılır? How to make coffee
-
İstanbul’da
nereye gidilir? Where to go in Istanbul.
-
EU officials
have rejected his efforts to renegotiate Greece's bailout terms.
-
Unfortunately, the images we acquired do show that the main building of
the temple has been destroyed.
-
She didn't
want to do it, but he made her do it.
-
Several of the
questions still remain unanswered despite a discussion ten hours.
-
Why are
clashes escalating? Neden çatışmalar tırmanıyor?
-
Radioactivity causes cancer and may affect future generations.
(“develop, create” fiilleri olamaz.)
-
The video
shows how they react when they venture outside for the first time in their lives.
-
Kunduz is
strategically important and acts as a transport hub for the north of the country.
-
I made up my
mind. Ben kararımı verim.
-
Many of these refugees are traveling with very little and need immediate
assistance in acquiring food, shelter, warm clothing and other necessary items.
-
As my family,
we cannot ignore this need.
-
The need is
vast, but together, we can provide help and hope to those who are suffering.
-
The Small Business Research Initiative (SBRI) is a well established
process to connect public sector
challenges with innovative ideas from industry, supporting companies to
generate economic growth and enabling improvement in achieving government objectives.
-
Imagine an industry that runs out of raw materials. Companies go
bankrupt, workers are laid off, families suffer and associated organizations
are thrown into turmoil. Eventually, governments are forced to take drastic action.
-
Archaeologists have a duty, both to colleagues and to the general public,
to explain what they are doing and why. Basically, this means publishing the
discoveries so that the results are available to other scholars. Further, their
work can also be enjoyed by the wider public which, after all, has usually paid
the bill for the work, however indirectly.
-
Temples were the most important public buildings in ancient Greece,
because religion was a central part of daily
life.
-
The Africans who go abroad to work usually send money back home to pay for their relatives’ medical care,
education, and housing. Today, most African countries get the largest part of
their foreign exchange earnings from such remittances. Ironically, African
citizens abroad subsidize state corruption. Without this subsidy, Africa’s
dictators would have to face the political consequences of an angry population.
-
In finance, interest, which is a sum of money paid by a borrower to a
lender in return for the loan, is usually
expressed as a percentage per annum. Simple
interest is calculated as a
straight percentage of the amount loaned or invested,
called the principal. In compound interest, the interest earned over a period
of time is added to the principal, so that at the end of the next period, interest
is paid on that total.
-
You hear that a close friend is now in hospital, seriously ill. He’s been
complaining about aches and pains and general ill-health for weeks, but you
haven’t taken him seriously as you know him as a very healthy individual. You’ve
been telling him to ignore the signs and symptoms. Now you realize how wrong
you have been; to yourself really, you say:
-
The passing of
a law and the implementing of it are two very different things.
-
First lady weighs
in on moving to DC.
Weigh:tartmak,
yük olmak, gelmek, bastırmak,
ölçüp tartmak, önemli olmak
Weigh
in: yarıştan önce tartmak, maçtan önce tartmak
(tartılmak), yüklemeden önce tartmak (tartılmak), meşgul olmak, ilgilenmek
Move on:
ilerlemek
First lady weighs in which she is moving on
to DC
-
You are smart
enough to figure this out without my help.
-
It can be difficult for small investors to sell their shares of
stock in companies whose policies they disagree with, because small investors’
assets are less robust than large investors.
-
Russia has not
still done enough to stop doping in order to have the ban on its athletes lifted.
-
In this century, the wealth and success of nations will depend like
never before on the ability to produce and use knowledge.
Bu
yüzyılda, ulusların serveti ve başarısı, daha önce hiç olmadığı kadar
bilgi kullanma ve üretme becerisine bağlı olacaktır.
balance of the inventory items: stok
kaleminin dengesi balance sheet: bilanço
receipt of goods: malların
alındısı
Example-1:
- For development of tender
offers concerning design and execution of complete set of works on creation and
implementation of automated management system at the oil processing complex.
creation and implementation of automated
management system at the oil processing complex.
petrol işleme kompleksindeki otomatik yönetim sisteminin oluşturulması ve uygulanması
concerning design and execution of complete
set of works bir dizi işin eksiksiz tasarlanması ve yürütülmesine ilişkin
Petrol işleme kompleksinde otomatik
yönetim sisteminin oluşturulması ve uygulanması üzerine bir dizi işin eksiksiz
tasarlanması ve yürütülmesine ilişkin ihale tekliflerinin geliştirilmesi için.
Example-2:
- Contractor will be
determined upon international tender results. Yüklenici, uluslararası ihale
sonuçlarına göre belirlenecektir.
Example-3:
- Inrease of effectiveness
of the complex by creating corporate information system of management on basis
of solution from well-known producers of program-technical facilities of
automated management system of industry.
Endüstrinin otomatik yönetim
sisteminin teknik imkânları konusunda çok iyi tanınmış üreticilerden gelen
çözüm temelinde yönetimin bilgi sistemini işbirliği oluşturulması yoluyla
kompleksin etkililiğinin artması.
Example-4:
- The created system shall
provide a possibility of its further development and upgrade without
considerable costs for change of structure of an automated system. Oluşturulan
system bir otomatik sistemin yapısı değişirken önemli maliyetler olmaksızın
güncellenmesine ve onun daha da geliştirilmesine imkan sağlayacaktır.
- The set of technical
means and software used in case of project implementation of an automated
system shall be produced in lots, highly reliable with expanded functions
of diagnostics.
Bir otomatik sistemin proje
uygulanması aşamasında kullanılan yazılım ve teknik araçlar seti teşhis
işlevlerinin genişletilmesi ile çok güvenilir, çok sayıda üretilebilecektir.
- Technical, program,
information, organizational and methodical, legal, mathematical, linguistic,
ergonomic supply of the created automated system shall correspond to the
project decisions developed according to requirements of RD.
Oluşturulan otomatik sistemin
teknik, program, bilgi, örgütsel ve metodolojik, hukuki, matematiksel, dilsel
ve ergonomik arzı, RD'nin gereklerine göre geliştirilen proje beklentilerine
karşılık gelecektir.
- Requirements and an order
of creation of an automated system shall conform to the requirements of the
specification developed in SS compliance.
Bir otomatik sistemin oluşum sırası
ve şartları SS uygunluğunda geliştirilen şartnamenin şartlarına uygun
olmalıdır.
•
Cümlenin öznesi, yüklemi ve bağlaçları bulunmalı; bunlara
göre parçka doğru
çevrilmelidir. Example: having
+ V3: yapmış olduğu için.
• Sıfat ve sayısal bilgiler
• Key words:
Lead to: yol
açmak
Substantially:
önemli ölçüde, büyük ölçüde Proper: uygun
Sufficiently: yeterli ölçüde
•
Çeviride kanaat ifadelerine
öncelik verilmez.
I believe
the efforts made to alleviate the horrible aftermath of the hurricane
Katrine won’t suffice.
(aftermath: kötü sonuç)
Katrina kasırgasının kötü sonuçlarını hafifletmek için yapılan çabaların yeterli
olmayacağına inanıyorum.
Inanıyorum ki Katrina kasırgasının
….yeterli olmayacaktır. Kanımca Katrina kasırgasının …. yeterli olmayacaktır.
•
“There
was” ifadesi “vardı” şeklinde çevrilmesi yerine “bulunmaktaydı” şeklinde de çevrilebilir.
• Noun clause
I think that she has stolen the money.
Onun parayı
çaldığını düşünüyorum. Düşünüyorum ki o parayı çaldı.
•
Özel yapıların doğru çevrsiyle sonuç elde edilebilir:
…not ….but
“one” zamiri bir cümlede zamir olarak kullanılmış ise ana
fiil “aktif” de olsa genelde “pasif” olarak çevrilir.
• be of +
noun = have
of + noun=adjective (of use=useful)
are of immense
important: …oldukça
önemlidir.
•
Hardly,
barely, never, no, not, … gibi negatif anlam veren kelimeler var ise fiil
negative bir şekilde çevrilir.
1)
The issue under debate today
is whether, for all its flaws, capitalism is the best economic system man has
yet invented.
Bugün tartışılan konu, tüm kusurlarına rağmen,
kapitalizmin, insanın şimdiye kadar icat ettiği en iyi iktisadi sistem olup
olmadığıdır.
2)
The West needs to keep
talking to Russia about many things, notably about efforts to prevent Iran from
acquiring nuclear weapons.
Batı’nın, Rusya ile pek çok konu üzerinde, özellikle
İran’ın nükleer silahlar edinmesini engelleme çabaları üzerinde konuşmayı
sürdürmesi gerekmektedir.
3)
The European Union can help
underdeveloped countries, especially those in Africa, by offering financial aid, more open trade arrangements and
easier visa conditions.
Avrupa Birliği, az gelişmiş ülkelere, özellikle
Afrika’dakilere, mali yardım, daha açık ticaret düzenlemeleri ve daha kolay vize koşulları sunarak yardım edebilir.
4)
Although Plato loves Homer
and regularly cites from his epics, he insists on the censorship of those passages that represent morally
controversial behaviour.
Platon, Homeros’u sevmesine ve onun
destanlarından düzenli olarak alıntılar yapmasına rağmen, ahlâkî bakımdan
tartışmalı davranışları yansıtan bölümlerin sansür edilmesinde ısrar eder.
5)
The amount and severity of
global warming depend on how much greenhouse gas we add to the atmosphere.
Küresel ısınmanın miktarı ve şiddeti, atmosphere ne kadar
sera gazı ilâve ettiğimize bağlıdır.
6)
There was much
documentary evidence about the murder, which was subjected to rigorous testing by the forensic
specialists and found to be authentic.
Cinayet hakkında, adli tıp uzmanlarınca sıkı incelemeye
tabi tutulan ve gerçek olduğu anlaşılan pek çok belgesel kanıt bulunmaktaydı.
7)
At the 1994
Brussels NATO summit a "partnership for peace" programme was
formally launched, enabling the old Warsaw Pact members and former Sovlet
republics to take part in a wide
range of military cooperation with NATO.
1994 Brüksel NATO zirvesinde, eski Varşova Paktı üyelerine
ve önceki Sovyet cumhuriyetlerine NATO ile geniş kapsamlı bir askeri işbirliği
yapma olanağı sağlayan "barış için ortaklık" programı resmen
yürürlüğe kondu.
8)
Most historians have argued
that the causes and outcomes of the French Revolution should be
understood in terms of class interests.
Çoğu tarihçi,
anlaşılması gerektiğini ileri sürmüşlerdir.
, sınıf çıkarları bağlamında İpucu: Özne ve
that bağlacı
9)
Do you think there is anywhere in the world where the left
remains a vibrant and progressive
force?
Dünyada, solun dinamik ve ilerici bir güç olarak varlığını
sürdürdüğü herhangi bir yer olduğunu
düşünüyor musunuz?
10)
Most of the fears that we
had when we were children are actually quite profound, but as we grow
older and become more self-sufficient, the reality of fears diminishes.
Çocukken yaşadığımız korkuların çoğu, aslında oldukça derindir ancak
büyüyüp kendimize daha fazla yeter hâle geldikçe
korkuların gerçekliği azalır.
11)
For the last 20 years, there
has been an ongoing argument as to whether jazz is no longer an exclusively
American let alone an Afro-American music.
Son yirmi yıldır, Afro-Amerikan
müziği olmasını bir kenara bırakın, cazın artık yalnızca Amerikan müziği olup
olmadığı konusunda süregelen bir tartışma mevcuttur.
12)
Patriarchy originally
meant superiority of the father and used to be employed by sociologists
to describe family structures where the father rather than the mother was
dominant. Ataerkillik, başlangıçta babanın üstünlüğü anlamına gelmekteydi ve toplum
bilimciler tarafından anneden ziyade babanın baskın olduğu aile
yapılarını tanımlamak için kullanılırdı.
1)
Shakespeare’in ailesi, idamı, 13. yüzyıl ortasında kayda geçmiş olan Warwickshire’lı eşkiya William Sakspere’e dayanmaktadır.
Shakespeare’s family goes back to the Warwickshire robber
William Sakspere, whose hanging was recorded in the mid-13th century.
2)
1870’lerden
itibaren, pazar, mal ve nüfuz arayışı,
Avrupalı sanayileşmiş ülkelerin emperyalist
yayılışını körüklemiş ve sonuçta onları
çoğu kez birbirleriyle karşı karşıya
getirmiştir.
From the
1870s on, search for markets, goods, and influence fuelled the
imperial expansion of the European industrialized countries and, consequently, often
put them at odds with each other.
3)
Yaşlıların
gençleri sayıca geçeceği bir gelecekten korkan pek çok
hükûmet, insanları çocuk sahibi olmaya teşvik etmek için ne gerekiyorsa yapmaktadır.
Fearful of
a future in which the elderly outnumber the young, many governments are
doing whatever they can to encourage people to have children.
4)
Yıllık olarak üretilen 67 milyon ton dokuma ipliğinin yarısından fazlası petrolden
elde edilen sentetiklerdir.
More
than half of the 67 million tons of textile fibres produced annually are
synthetics made from petroleum.
5)
Siyasî
bir dahi, ancak bir ekonomi amatörü olan Başkan Bill Clinton’ın en kayda değer
başarısı, Beyaz Saray’da bulunduğu sekiz yıl boyunca, Amerika’nın ekonomik
temeline gerçekten yeni bir güç katılmasıdır.
The
most remarkable achievement of President Bill Clinton, who was a political
genius but an economic amateur, was that, during the eight years he was in the
White House, truly new power was added to
America’s economic base.
6)
İklim
değişikliği ile ilgili çoğu bilim adamı, kentlerin, çevrelerinden daha sıcak
olduğu ve bulut oluşumuna neden olan dikey hava akımları yarattığı görüşündedir.
Most
scientists concerned with climate change are of the opinion that cities are
hotter than their surroundings and create updrafts of air causing cloud
formation.
7)
Çoğu
bilim insanı, yıllarca, gezegenimizdeki ekolojik sistemlerin dengesinin
gerçekten ne denli hassas olduğunun
önemini kavramamıştır.
For years, most scientists have underestimated just how
delicate the balance of the ecological systems on our planet really is.
8)
Oyunlara
ve özellikle çocuk oyunlarına ilişkin inançlarımız, teknoloji ve küreselleşme
ile köklü değişimler geçirmiştir.
Our beliefs about plays, and children’s
plays in particular, have undergone radical changes with technology and
globalization.
9)
Kendine
ait önemli rezervleri bulunmayan dünyanın en büyük enerji tüketicisi Avrupa
Birliği, ihtiyaç duyduğu enerjinin % 50’sini ithal etmektedir ve ithal enerjiye
olan bağımlılığının 2030 yılına kadar %
70’e çıkacağı tahmin edilmektedir.
The world’s largest energy consumer
without its own significant reserves, the European Union imports 50% of the energy it
needs, and it is predicted that its dependence on imported energy will rise to
70% by 2030.
Cümlede boş bırakılan kısmı tamamlamada “Parçanın
anlam bütünlüğünü sağlamak için getirilebilecek cümleyi bulunuz” sorusua yanıt
aranırken,
•
Cümlenin
zaman yapısı, yardımcı fiil, zamir uyumu şıklarda aranır. Paragrafta tense
akışı genelde değişmez.
•
Bir
önceki cümlede belirli isim tamlamasının yerine kullanılan zamirler aranır.
such, this,that, it, they, he, … “This,
that, these, those, the, another, other” gibi referans ya da zamir kelimeler
bir önceki cümleye gönderme yapar. Seçeneklerde bağlaçlar, zamir ya da referans kelimeleri tespit edilirse
boşluk öncesi cümlede karşılığı aranmalıdır.
•
Kronoloji ve tarih
sıralaması uyumuna dikkat edilmelidir.
• Konuşma diline özgü ifadelere dikkat edilir. (he,
this, that; true, false…)
•
Boşluktan
önceki cümlenin soru mu, yorum mu olduğu belirlenmelidir.
•
Açıklama
isteyen bir sorunun yanıtı “well”, “principally” ile başlar. Açıklama isteyen
sorular “what, how” ile başlar.
•
“certainly”
ifadesi evet anlamındadır, onaylamak için kullanılır.
•
“In other
words” ifadesi bir önceki cümleye açıklama getirir.
•
Bir
konudaki düşüncemizi “I think, I suppose, I feel, I regard, I am of the opinion
that” ifadeleriyle söyleriz.
•
Paragrafın
ana fikrinin verildiği ilk cümle okunarak paragraph ne ile ilgili olabilir sorusu yanıtlanır.
•
Boşluğun devamında
“fakat, yine de,
ancak” anlamı veren
“nevertheless” gibi zıtlık bağlaçları
önemli ipuçları olabilir.
• Bazı paragraf sorularında aynı özne ile
cümleler kurulabilir.
• Eğer bağlaç soruluyorsa iki ayrı cümleyi de
anlamak gerekmektedir.
•
Boşluk
doldurmada; kelimenin doğru hali, kelimenin sıfat, zarf, fiil ve isim halleri,
gramerdeki belli başlı yapılar bilinmelidir.
•
İstisna
durumlarda; Past ile başlayan bir cümlenin devamındaki zıtlık bağlacı ile
başlayan cümle Present olabilir. Aynı şekilde Present ile başlayan bir cümlenin
devamındaki zıtlık bağlacı ile başlayan cümle Past olabilir.
• Bazı kelimelerin sık kullanımına, sıfat
cümleciklerinin farklı türlerine dikkat edilmelidir.
• Boşluktan sonra yer alan preposition
(ilgeçler)’e dayalı kelime soruları,
• Phrasal verbs konusunda çeşitli sorular
•
Correlative
Conjunctions yapıları sorulabilir. Ancak bu yapıların arasında kullanılan
ifadeler uzun olabilir ve bu yüzden cümleleri iyi takip etmek gerekmektedir. Bu
tip soruların bir diğer özelliği çok basit bir ifadenin bile karmaşık bir
formda sorulmasıdır.
“Parçanın
anlam bütünlüğünü bozan cümleyi bulunuz”
Anafikir:
Genelde
paragrafın ilk cümlesi ana fikri veren
cümle olmalıdır. Devamında gelen cümleler ise ana fikri destekleyen
cümlelerdir. Paragrafın son cümlesi ise tüm paragrafdaki fikri özetleyen cümle
olduğu gibi kendinden önceki cümleyi destekleyen bir cümle de olabilir. İlk cümlede paragrafın çerçevesini çizen
fikir de belirlenmelidir. Örneğin: “Kiew is one of the most historic cities of the
Ukraine.” Cümlesi paragrafın ilk cümlesi
ise “historic” kelimesi, paragrafın çerçevesinin tarihsel anlatımlar ile ilgili olacağını gösterir. Giriş cümlesinde kendisinden önceki cümleye gönderme
yapan “another, also, comparative” yapıları, vurguları gibi ifadeler var ise şüphelenmek gerekir. Paragrafın giriş
cümlesinde bu tür yapılar kullanılamaz.
Özne akışı:
Paragrafı oluşturan cümlelerdeki
özne akışının uyumuna dikkat edilmelidir. Sürekli aynı konudan
bahs edilirken özne değiştiğinde şüphelenmek gerekir. Hem özne hemde konu
akışını değiştiren cümle atılmalıdır.
(I) Carl Sandburg (1878-1967), born in Galesburg,
Illinois, is best known for his poetry. (II) He was, however, also a
journalist, an author of children’s books, and a historian. (III) Sandburg’s
poetry celebrates the lives of ordinary people. (IV) In “The
People, Yes,” he uses the words, style, and rhythms of common speech to celebrate
the tall tales of the American people. (V) Indeed, most American poets
in the 19th century were concerned with nature and country life. Yanıt: V
“Tense” akışı:
Cümleler
okunurken yardımcı fiil ve fiillerin altı
çizilmelidir. Paragrafın “tense” akışından
farklı bir “tense” içeren cümle var ise anlam bütünlüğünü bozup bozmadığına
bakılmalıdır. Duruma şüphe ile yaklaşılmalıdır.
(I) Seismic waves are
the vibrations from earthquakes that travel through Earth. (II) The Richter magnitude scale was developed in 1935 by Charles
F. Richter of the California Institute of Technology to compare the intensity
of earthquakes. (III) They are
recorded on instruments called seismographs. (IV) Seismographs record a zigzagtrace that shows the
varying amplitude of ground oscillations beneath the instrument. (V) Sensitive seismographs,
which greatly magnify these ground movements, can detect strong earthquakes
from sources anywhere in the world.
A) I C)
III D) IV E) V
Zamir ya da Referans kelimesi:
Paragrafta verilen cümleler okunurken bir
zamir ya da referans (referall) kelimesi görülürse bunların bir önceki cümlede neye gönderme yaptığı belirlenmelidir.
Zamir ya da referans kelimleri kendinden önceki cümlede karşılığı yok, fakat
iki önceki cümlede karşılığı var ise kendinden önceki cümle atılır. Eğer bir
önceki ve iki önceki cümlede de karşılığı yok ise kendisinden şüphelenir,
atılır.
• This/these/such (isim) yapılarının karşılığı
öncek cümlede aranır.
• İsimlerin yerini tutan “he, it, they,…”
karşılığı aranır.
Tarihsel akış ve kronoloji:
Paragrafın sıralama, tarihsel akış
ve kronoloji verilmiş ise sıralamanın ve
zaman akışının bozulup bozulmadığı control edilmelidir.
Paragrafın gidişatında anlam
bütünlüğünü bozan, olumlu cümlelerin içinde olumsuz, olumsuz cümlelerin içinde olumlu cümle var ve
genelden farklı anlam veriyorsa bu cümle atılmalıdır. Genel anlatımın dışına çıkan özel cümleler
atılır.
(I) We may not know very much about butterflies, but
they are certainly very beautiful. (II) For the first time, British
scientists have tracked the movements of butterflies. (III) Two types of flight
were found in the 30 butterflies monitored. (IV) One was the straight and fast
flight used for travel. (V)
The other was a slow and
looping route to aid foraging. Yanıt: I
(I)
Earthquakes are the result of forces deep within Earth’s interior that
continuously affect its surface. (II) The
energy from these forces is stored in a variety of ways within the rocks. (III) Although the Richter Scale has no
upper limit, the largest known shocks have had magnitudes in the 8.8 to 8.9
range. (IV) When this energy is
released suddenly by rupturing movements along faults in the crust of Earth, an
earthquake results. (V) The area of
the fault where the sudden rupture takes place is called the focus of the
earthquake, while the point on Earth’s surface directly above the focus is
called the epicentre of the earthquake. Yanıt:
III
Önceki cümleyi vurgulayan kelimeler:
Kendinden önceki cümleleri
vurgulamak için kullanılan “actually, in fact, indeed, as a matter of fact”
zarfları ile başlayan cümlelerde
gerçekten önceki cümleyi vurgulayıp vurgulamadığı control edilmelidir.
Önceki cümle ile ilintili olan bağlaçlar:
“However, for example” gibi
bağlaç ile başlayan cümleler kendinden önceki ya da kendinden sonraki cümle ile
ilintili olmalıdır. Bağlaç cümlesi kendinden önceki ile ilintili değil de
ikinci cümle ile ilintili ise kendinden önceki cümle atılır. İkisi ile de ilinti
değilse bağlaç cümlesinin kendisi atılır. Bağlaç cümlesi giriş cümlesi ise
atılamaz.
Önceki cümle ile kıyaslama yapan yapılar:
Paragraftaki herhangi bir cümlede
“also, another, comparative, approach, methot” gibi kendisinden bir önceki
cümle ile kıyaslama yapan yapılar ise
şüphe edip kontrol edilmesi gerekmektedir.
Önceki cümlede karşığı olmalıdır.
One must also be remind
that..: ayrıca hatırlatılmalıdır ki…
Another methot is…: başka bir metot ….
That is a more usufel approach
Some, others, one, another, the
former, the latter yapılarına dikkat
edilmelidir. Örneğin, “The others” ifadesinin öncesinde karşılığı olabilecek
yapı bir öncesinde olmalıdır. Yoksa iki öncesine bakılır, var ise bir önceki
cümle atılır, yok ise kendisi atılır.
“Anlamca en yakın olan
cümleyi bulunuz”
Sorudan "Anlamca En
Yakın Cümle" istendiğinden dolayı verilen cümlenin tıpa tıp aynısı
seçeneklerde olmayacaktır. Bu soru tipleri ile baş edebilmek için özellikle
Modal, Tense, Adverb, Adjective ve Noun Clause'ların çeşitleri hakkında bilgi
sahibi olunmalıdır. Yakın anlamlı cümleleri bulmada tekrar ifade etme,
“restatement” farklı şekillerde gösterilir:
a)
Her şey değişir ama tense asla
değişmez! Verilen cümle ile istenen
seçeneğin zamanı (Tense) aynı olmak zorundandır. Sorudaki zamanla örtüşmeyen
seçenekler hemen elenir.
b) Kalıp yapının
benzeri aranmalıdır.
c)
Gramer yapısı
değiştirilir:
Active - Passive değişikliği
yapma gibi.
d)
Eş anlamlı
kelimleler aranır.
e)
Eş
anlamlı bağlaçlar aranır: Although yerine Even though kullanılır.
“Because=since=as” çok sorulur.
f)
Eş anlamlı
sıfat veya zarflar aranır. “Appear=seem=look like,” çok kullanılır.
g)
Cümleciklerde
ana cümle ile yan cümlenin sıralamsı değişir. Bu durumda tabii ki bağlaç da
değişir.
-
A drug may
affect several functions, even though it’s
targeted at only one.
A drug is taken
for a specific purpose, but it may have a range of other effects.
h) İndirgeme
yapıldığında var olan bağlaç görülmeyebilir.
-
The pictures of the 18th-century painter, Hogarth, seem modern because
of their wit and satire.
There
is a contemporary feel for the pictures of 18th-century painter, Hogarth,
owing to their humour and satirical content.
i) Sadeleştirmeler
kullanılır: If we do not hurry, we will be late = We had better hurry, otherwise we will be late ( IF yerine Otherwise)
Examples:
1) Steven
was accused
of starting the fire that burned down the two factory buildings.
They
accused Steven after they had proof that the two factory buildings had been
burned down.
2)
Science does not produce a
unified picture of the environment on which all can agree, instead it
provides multiple views, each of which may be valid from a particular ideological angle.
There is
not one single view of the environment that can be provided through
science that everyone will agree on, rather it gives different perspectives,
all of which are valid depending on the ideological perspective
3)
Huntington’s
has been described as the most disastrous disease known to man because of its peculiarly cruel characteristics, as it
progressively strips a person of control of his muscles, reason and emotion.
Due to its
cruel characteristics that gradually take
away a person’s control of their muscles, reason and emotion, Huntington’s is
said to be the most devastating disease in the world.
4)
The stocks of bluefin tuna, the
most valuable fish in the world, have plummeted to such paltry levels that
many scientists speculate that the fish could be headed for extinction. Stocks
of the bluefin tuna, the most expensive fish in the world, have dropped
to such a low level that scientists are predicting that they might become extinct.
5)
The changing climate will
have negative effects on all parts of the world; depending on people’s location and lifestyles, however,
there will be great differences in the subsequent health hazards that human
populations face.
All regions
of the world will be adversely affected by the changing climate, but the
resulting health risks to human populations will vary greatly, depending on
where and how people live.
6)
No other building embodies the
history of Paris more than does the famous cathedral of Notre-Dame.
Of all the
buildings in Paris, it is the celebrated cathedral of Notre-Dame that most
truly represents the past of that city.
“Karşılıklı konuşmanın boş bırakılan kısmını
tamamlayabilecek ifadeyi bulunuz.”
Diyalog kurulduğunda
aşağıdaki durumlar söz konusudur:
Agree with: aynı fikirde olmak Explanation: açıklama Wonder,
care: merak etme Remark, comment: yorum.
Warning: uyarı
Worry, fear: endişe etmek Complain: şikayet etmek
Protest: itiraz etmek Suggestion: telkin Encourage: cesaretlendirmek Recommend: tavsiye etmek
Obtain approval:
onayını almak
To express admiration: hayranlığını bildirme Tell
something interesting
Karşılıklı
konuşmanın boş bırakılan kısmını tamamlayabilecek ifade aranırken:
1)
Hangisinin
doğru olduğu da boşluktan önceki ve sonraki anlatılardan anlam bütünlüğü kurularak bulunur.
2)
Boşluktan
sonraki zamir
ve referans kelimeleri boşluğu dolduracak cümlede aranır.
3)
Tense uyumu
izlenir.
- Have
you been reading that disturbing article on how Venice is sinking? Yes,
I have. And it’s not simply that Venice is sinking.
4) Boşluğun devamında
açıklama, bilgi verme, tanım yapma, izah etme gibi anlamlar söz konusu
ise soru cümlelerine yönelilmelidir.
·
Açıklama
yapılırken: “Well, To begin with, On the first side, Firstly, Let me think, …”
gibi ifadeler kullanılır.
·
Sorgulama
Kelimleri (Question Words) ile kurulan cümlelerde, net bilgiler ve detaylı
açıklamalar istenir. Why - because,
Where – here, there, place,
When - Zaman
·
How: detaylı
açıklama söz konusudur.
Apparently, they act as a coolant and reduce
friction. Cümlesi “How do they help?” sorusunun yanıtır.
How does it
manage to do that? Soru cümlesi açıklama istemektedir.
5)
Onaylama
sorularının yanıtı genelde “Yes/No” ile başlar.
“Yes” yerine kullanılan ifadeler:
“Of course, For sure, Certainly, Right, Exactly,
Absolutely, I suppose it is, I believe it is, I hope so, I think so…”
No yerine kullanılan ifadeler:
Unfortunately,
I am not sure, May be, May be not, Indeed, I guess so, That may be true, I don’t think so, On the contrary, Not really, Actually, As a
matter of fact, Who knows, …”
6)
Diyalog
sorusunda boşluktan sonra “Alright, I will try.” gibi cümleler var ise açıklama
istiyor demektir. Bu nedenle
boşlukta sorgulama cümleleri olmalıdır.
7)
Kelime öbeklerine dikkat edilmelidir.
Olumlu cümle, Agree: So do I. Disagree: I don’t. Olumsuz
cümle, Agree: Neither do I. Disagree: I do.
8)
Boşluğun
devamında, “why not, perhaps not” var ise bir üst cümlede not olmalıdır. Parelelliklere
dikkat edilmelidir.
Example:
Emre: What’s so funny
that you’ve been laughing now for hours?
Figen:
I was just remembering a friend of mine who owns a shoe shop. He was very upset
because he realized that many customers were trying to squeeze their feet into
shoes that were too small, and were ruining his shoes.
Emre: ----
Figen: Even so, I
just can’t help laughing. (Yine de gülmeden edemiyorum.)
a)
That
must have been quite an experience for him. Now he won’t let anyone try on different sizes.
b)
Doesn’t
the salesman have any rights? He should be able to fill out some kind of complaint form.
c)
Being a frequent shoe-buyer
myself, I don’t know where your friend’s store
is.
d)
Perhaps
he should start selling other things. This way, he won’t have to
deal with those customers anymore.
e)
I
don’t find it amusing whatsoever. The customers should have been
more careful with what they were doing.
Yanıt: e
Example:
Timur: Do
you know the difference between the use of barbecues and conventional gas
cooking?
Levent: ----
Timur: What can be done to reduce ?
Levent: I
think we should use gas over barbecue as it contributes to an increase in smog
levels.
a)
Burning charcoal releases
carbon monoxide into the air much more than cooking with gas does.
b)
Well, actually, both are good ways of
cooking, but barbecues take longer to prepare.
c)
Gas cooking is far more
efficient than using a barbecue, as you can adjust the heat according to your needs.
d)
Unfortunately, both are harmful and cause
damage to the environment.
e)
Gas appears to be more
dangerous as there is a high risk of explosion.
Yanıt: a
Example:
Teacher: Your son has adapted quite well socially. He’s had
no problems making friends. Also, he’s quite a leader among them.
Parent: I’m glad to hear that. What about
his class work? Teacher: ----
Parent: He's
never been very good at sitting still and focusing.
a)
His math skills are very good, but he needs
to work harder on his language skills.
b)
He enjoys group work, probably because he
likes to socialize so much.
c)
I think he needs a private tutor to help him
with the more difficult subjects.
d)
I really enjoy
having him in class because he’s such a good example to others.
e)
He has the ability but he seems
to lack the concentration to do the work.
Yanıt: e
Example:
Jale: Here
is an article about how people react in emergencies. Researchers say that when
more people are around, it reduces the chances of actually being helped.
Adnan: ----
Jale: Apparently,
onlookers provide a model for action. If they are docile and
disinterested, the situation may seem less serious.
Adnan: I
think if there is only one bystander, your chance of being helped increases, as
he will think he must help immediately.
a)
Is an individual aware that others are present?
b)
How did they carry out that research?
c)
Do they offer any explanation as to
why this happens?
d)
Is this finding true for all cultures?
e)
Who were the participants in this research?
Yanıt: c
“Soruları aşağıdaki parçaya
göre cevaplayınız”
Paragraf;
Bir
makalenin, bir denemenin ya da bir yazının
küçültülmüş biçimi olan paragrafın giriş, gelişme ve sonuç bölümleri vardır.
Paragraf anlatım biçimleri: açıklama, tartışma, betimleme, öyküleme. Paragrafta
düşünceyi geliştirme yolları: tanımlama, karşılaştırma, örneklendirme, tanık gösterme, benzetme, ilişki kurma.
Ana fikri veren cümleler kesin bir yargı
bildirir, açık ve anlaşılır bir anlam taşır. Parçada olmayan konular ana fikir
olmayacağı gibi, parçanın bir kısmını bildiren cümleler de ana fikri vermez. Paragrafta
ana fikrin daha iyi açıklanmasını
sağlayan, onu daha belirgin hale getiren, işlediği konunun sınırlarını çizen
yardımcı fikirler de vardır. Bir paragrafta ana fikir bir tane iken yardımcı
fikir sayısı birden fazla olabilir.
Cümledeki iddialı, aşırı ya da abartılı bilgi veren
kelimelere dikkat edilmelidir:
· İddialı kelimeler: all, primary, most,
particularly, perfect; subtentially, major;
· Aşırı bilgi veren kelimeler: directly, mostly,
immediate, right away, inevitable
· Abartılı bilgi veren kelimeler: clear
indication, primarily,
a great deal, a long period
· Yazarın tavrı sorulduğunda “as a result”
ile başlayan cümlelere dikkat edilmelidir.
· “According the passage” ile başlayan soru
ifadesi tüm parçanın incelenmesinin gerekli
kılar.
· Paragrafda
verilen örnek cümleler, bir araştırma sonucu dikkate edilmelidir.
Cümlenin anlamını etkleyen ifadeler ana fikir cümlesinde
bulunuyorsa, metinde verilen anlama
tümden etki eder.
Kısıtlayıcı: “only,
merely, just, solely: sadece”.
- I have only two minutes. (I don’t have much time)
- There were only fifty survivors. (Not many
people survived.)
· Anlam daraltan
sıfatlar: certain, specific, particular, significant, fixed, …
· “Each” ve “every” yapı
bakımından tekil ifadeleri gösteriyormuş gibi görünsede, aslında bahsettikleri
ismi sayı va anlam bakımından genelleştirirler. Every student, each student,
all students ile başlayan cümlelerde tüm öğrencilerden bahsedilmektedir.
· “Widely, commonly, popular,
universally” gibi sıfatlar cümlelerde genelleme yapmak için kullanılır.
· “At least: en azından” burada birşeyin azlığını
değil tam tersine çokluğu vurgulanmaktadır.
· Whoever, whenever, gibi içinde
“ever” kelimesi bulunduran ifadeler özneyi ya da nesneyi sınırlamadan genelleştirir.
· “Any” bir miktar ifadesi
olarak olumsuz ve soru cümleciklerinde kullanılmasnın yanı sıra “her/herhangi”
anlamında genelleme yapmak için kullanılır.
Usul ve yapılış biçimi gösteren zarflar: quickly, easly,
clearly, accurately, precisely, slowly, fast,
hard, late, well
- I opened the case easly.
Kısıtlayıcı
zarflar: Only, merely, just, purely, solely, simply, exclusively.,
- You can just sit here.
Derece gösteren zarflar: Rather, quite, fairly, extremely,
much, a lot, highly.
Dikkati bir
noktaya çekmek için kullanılan zarflar:
Mainly, specifically, primarily, notably, especially, principally,
predominantly, mostly, chiefly.
Tüm cümleyi niteleyen zarlar:
- Essentially, I can’t sleep alone.
- Fortunately, we were able to arrive on time.
-
Obviously, he
is innocent.
Bakış açısı
gösteren zarflar: Scientifically, Chemically, Semantically.
Bakış açısını gösteren ifadeler: I think that, Most
probably, certainly, Without doubt, clearly, explicitly, transparently,
for certain, surely.
Hiçbir “modal
yardımcı fiil” tanım yapmak, kesin hüküm bildirmek veya anlamı sınırlamak için
kullanılmaz.
“Düşünmek, zannetmek”
fiilerinden
sonra gelen ifadeler kesin hüküm bildirmezler.
“Believe, claime, allege, argue, suggeste” gibi fiillerden sonra
genellikle “that cümleciği” ya da “gerund /infinitive” yapıları gelir.
Olup olmadığı anlamı veren “whether /if” cümlecikleri kesin
hüküm belirtmezler. Bu kalıp genelde sorgu ve tartışma fiilerinden sonra
kullanılır. (Discusse, debate, dispute, wondere, aske, …)
-
Whether the
first man lived in Africa is under debate.
Olasılık veya tahmin bildiren bazı
zarflar kullanıldıkları cümleler kesin hüküm belirtmezler. (Probably,
possibly, …)
Koşul cümleleri kullanılarak varsayımlar yapılabilir. Eğer
varsayımlar bir başkası tarafından yapılmış ise metin içierisnde “according to,
to somebody, gibi “ yapılarda görülür.
Gerçek:
There is no life in the Arctic. Varsayım:
There would be no life in the Artctic.
Paragrafın anafikri,
yazarın okuyucuya vermek istediği mesajdır. Paragrafın ana fikrini
bulabilmek için kendimize “Yazar bu parçayı hangi amaçla
yazdı?”gibi soruları sorulur. Ana düşünce,
değişik soru biçimleriyle karşımıza çıkar;
· Paragrafın ana fikri aşağıdakilerden hangisidir?
·
Paragrafta anlatılmak
istenen aşağıdakilerden hangisidir?
·
Bu parçada
aşağıdakilerden hangisi vurgulanmıştır?
Yardımcı fikir ile
ilgili sorular çoğu zaman olumsuz biçimdedir;
·
Paragraftan
aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?
·
Paragrafta
aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
·
Parçadan
aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
The main idea: (ana fikir),
Ana fikir genellikle ilk cümlede, bazen de son
cümlede saklı olabilmektedir. Ana fikri “but, however,
yet, on the other hand” bağlacından sonraki
görüşten de anlaşılabilmektedir. Başlık sorularıyla ana fikir arasında yakın
bir ilişki vardır.
Bir cümle “however, nevertheless, but, on the other
hand,” gibi zıtlık bağlaçları ile başlıyorsa ana fikir bu cümlenin içindedir.
Çünkü bu cümleden önce söylenmiş her şey bu
cümlede çürütülür. Ana fikrin konusu, fikir ve yorumu ile sınırlaır.
The main subject
(/idea /point /concern) of the passage...
The
passage is mainly (/largely about /deals /concerned) with … The main argument
of the passage is that...
The
passage gives a general account of... In this passage, the writer has set
out...
Emphasize,
Stress (vurgu) ve Point out (işaret)
Sorularında yapı ve anlam bakımından vurgulanmış cümlelerin önceliği
vardır. The passage describes/emphasizes...
The
writer/author emphasis /stresses/ points out that/the fact that... The point
made in the passage is that...
The passage/writer makes the point that...
As clearly
stressed in the passage: Paragrafda açıkca vurgulandığı gibi
Direkt Bilgi soruları, Elimination (eleme):
Ne zaman, Kim, Nerede, Hangi
vb. Bu sorularda yorum yapılmaz ve direk metinden cevaplar bulunabilir. Bu tip
sorular eleme soruları olup şıklar sırasıyla doğru yanlış süzgeçinden
geçirilmelidir. Sınavın hazırlanışı itibariyle ve test süresi kısalılması
açısından doğru yanıt genellikle ilk şıklarda (a, b, c) gizlidir.
The
stated (explicit: açık) main idea. (metinde açıklaması olan, bahsedilen ana
fikir.)
It is stated
/argued / suggested in the passage that...
It
is pointed out / explained in / suggested in the passage that... It is obvious
from the passage that...
It is clear from the passage that...
The
passage/writer explains / suggests that... The writer is of the opinion that...
The author argues that...
The point made
in the passage is that...
As
(it is) mentioned/explained in the passage (that),... We can understand from
the passage that...
We see in the passage that...
According to the
writer/ author/passage,...
State:
belirtmek, söylemek Suggest: önermek, öne sürmek Refer:
değinmek, adlandırmak Obvious: apaçık, ortada, besbelli Essential:
gerekli, zorunlu
Yorum Soruları: Bu
sorular uğraştıracak olanlardır. Yorum yaparak seçeneklerden hangisinin doğru
olduğunu soran soru türüdür.
Imply: ima
etmek: Bu tip sorularda dolaylı bilginin önceliği
vardır.
It
is implied in / shown in the passage that…: hangisi ima edilmektedir. The
writer implies that ….: ne ima edilmektedir?
The passage implies that
Infer: anlam
çıkarmak: Bu
tip sorularda dolaylı bilginin önceliği vardır.
One infers from
the passage that...
We can infer
from the passage that...: den anlam çıkarmak.
It
can be inferred from the passage that...: metinden aşağıdaki anlamlardan
hangisini çıkardınız?
Conclude: sonuç çıkarmak
One
can/ may conclude from the passage that... The author concludes that
Understand /learn:
One
understands from the passage that... From the passage we understand/learn
that... We learn from the passage (that)...
We
can understand / infer from the passage (that)... As (it) can be understood
from the passage...
It is understood from the passage...
Soruların doğru
yanıtlanması için paragraf birden fazla dikkatlice okunmalıdır. Paragrafın anafikri,
yazarın düşüncesi, konudaki tanımlamalar,
iddialar belirlenmelidir. Genellikle sorular paragrafın
ana düşüncesi, yardımcı düşüncesi, konusu, başlığı ve anlatımla ilgilidir.
Paragraf okunurken önyargılar,
kabullenmeler bir kenara bırakılmalıdır. Paragrafta sözü edilen konu üzerinde
durulmalıdır. Paragrafta ne savunulursa
onun doğru olduğu kabullenerek soruya yaklaşılmaldır.
Paragrafı okumadan önce kendinize şu soruyu
sorun: Bu konuyla ilgili ne biliyorum? En çok ne anlatılabilir? Nasıl gelişebilir? Başlık, bu soruları bilinçli tahmin etmenize yardımcı olacaktır. Paragrafı okumadan
önce sorular bir göz gezdirin.
Okurken
kendinize sorun: beklediğim gibi gelişiyor
mu? Tam emin olmadı iseniz paragrafı yeniden okuyun. Bilinmeyen sözcüklerle ilgili çok
fazla endişelenmeyin; anlamlarını tahmin
etmeye çalışın.
Okuduktan
sonra, kendinize sorun: Ana noktalar nelerdi? Okuduğunu
anlama testinin amacı pasajı ne kadar iyi anladığınızı görmektir ve soruların
çoğu derinlemesine veya ayrıntılı bir şekilde test eder.
Paragrafı dikkatle okuyun. Ardından, soruları
dikkatli bir şekilde okuyun ve sorularını, atıfta bulunduğu pasajın bölüm (ler)
ile eşleştirin. Bu, sanırım, bilgiyi gözden
kaçırmamak, bilgiyi taramak için gerektiğinde
yeniden okunmalıdır.
Remember, you are being
tested on:
•
Paragrafın
anlaşılması, açıkca ne ifade edildi?
Skimming
(reading for the gist): Paragrafa ait genel anlam ve açık ifade Paragraftan
çıkarılan anlamlar
•
Yazarın bakış açısı, görüşü veya perspektifi, Açıkça
belirtilmesinden ziyade paragraftan ne anlaşılmaktadır?
Foregrounding:
Öne çıkanlar; Kim, Ne, Nerede, Ne zaman, Nasıl?
•
Örneklemeler, ayrıntılı ve detaylı bilgiler. (Exemplification, Scanning)
Yapılan
açıklalamalar ve verilen örneklerin konunun özüne katkısı nedir? Yazar,
açıklama ya da detay cümlesi verirken konunun özüne hangi katkıda bulunmak
istemiştir?
•
Şablonlama
tekniği - Sorulan kısmın metindeki karşılığı
Keyword: Anahtar kelimeler
(Worthwhile – rewarding,
intimate – sincere)
Referalls: Metinde geçen isimsel ifadelerin tekrar
edilmemesi için kullanılan zamirsel ifadeler Guessing the underlined
words (altı çizili kelimenin tahmin
edilmesi)
“significant” in line 10 probably
means [Signifcant=important: önemli]
•
Pargrafın
tense yapısı ve
yönünün belirlenmesi
Paragrafın anlatım doğrultusu (+) mi, (-) mi?
Avantaj (Pros), ve dezavantaj (Cons) bölümleri